ding met de Oosterschelde
maakt het mogelijk dat het
hefschip met zijn proevenpro-
gramma begint.
In de compartimenten II en III
vordert de bouw van de
overige pijlers volgens plan.
De voetplaat van de 66ste en
laatste pijler is inmiddels
gestort. Daarmee zijn de
betonwerkzaamheden begon
nen af te nemen.
Terwille van de continuïteit in
de betonbouw zal half 1982
begonnen worden met de
produktie van dorpelbalken.
Ter voorbereiding is men
bezig compartiment IV in te
richten.
De produktie van landhoofd-
elementen en de elementen
van de universeel inzetbare
pijler te Kats verloopt volgens
schema.
De funderingsmattenfabriek is
gereed. Het definitieve inrege
len wacht op de eerste matten-
rol en de zinkbalken. Voor de
matmaterialen zijn met de
meeste leveranciers contrac
ten gesloten.
De bouw van de Roompotsluis
verloopt spoedig. De fabricage
van roldeuren en bewegings-
werken is aanbesteed. Het
ontwerp van de binnen- en
buitenhavens is gereed.
Komend jaar wordt met de
uitvoering begonnen.
Bij de Sophiahaven wordt de
blokkenmat-fabriek omge
bouwd voor het maken van
tegelmatten, die dienen om
onder de langsribben van de
pijlers de vereiste vlakheid te
verkrijgen. Voor het leggen
van de tegelmatten wordt
sinds november gewerkt aan
de verbouwing van de matten-
ponton 'DOS I'.
De verdichting in de as van de
kering zal naar verwachting
medio 1982 gereed zijn. De
'Mytilus' wordt daarna nog
slechts enkele maanden
ingezet voor het verdichten
van een gedeelte van de rand
van de bodembescherming in
de Schaar. De eerste fase van
de bouw van damaanzet
Roggenplaat-Zuid nadert de
voltooiing. Damaanzet Neeltje
Jans zal in de zomer van 1982
worden uitgevoerd. In de
verslagperiode is verder
gebouwd aan verscheidene
grote werkschepen. Daarnaast
heeft de achter ons liggende
periode in het teken gestaan
van het maken van proces
analyses en draaiboeken voor
de gecompliceerde werkwijze
met de nieuwe werktuigen.
De werken in de Oosterschelde-
mond. Op de voorgrond de
Roompotsluis in aanbouw.