Samenvattingen
Schuiven en bewegingswerken voor de
Oosterschelde-kering
Het definitieve schuifontwerp voor de Ooster
schelde-kering wordt gekenmerkt door een
hoofdligger van buisprofielen, omdat die het
beste de golfklappen opvangt.
Elke schuif zal worden bewogen door twee
aan weerszijden geplaatste hydraulische
bewegingswerken, waaraan zeer hoge eisen
worden gesteld voor wat betreft hun precisie
en levensduur.
Een speciaal probleem vormde nog de zuiger
stang, die wanneer de schuif gesloten is,
voortdurend blootgesteld wordt aan corrosie
door het zoute water. Na vele proeven werd ter
bescherming van de zuigerstang een coating
gekozen van nikkel en chroom. Bovendien zal
de stang bij het uittreden lopen door een bad
van conserveringsolie.
Het gebruik van de Oosterschelde-kering in
andere situaties dan een stormvloed; een
eerste verkenning
De Oosterschelde-kering, die primair wordt
gebouwd om met behoud van de natuurwaarden
en de visserijbelangen veiligheid te bieden aan
het achterliggende gebied, kan in principe ook
voor andere doeleinden gebruikt worden, mits
die niet strijdig zijn met de primaire doelstelling.
Er is nu een nota uitgebracht die deze mogelijke
doelen opsomt en onderzoekt op hun effecten
voor het Oosterscheldegebied. Als voorbeeld
dient het gebruik van de Oosterschelde-kering
voor het behoud van oesters gedurende
oosterstormen.
De verantwoordelijke minister zal uiteindelijk
de beslissing moeten nemen of de kering voor
zulke secundaire doelen gebruikt mag worden.
Het onderzoekings- en werkvaartuig 'Lodycke'
De intensieve operationele begeleiding die de
meetdiensten moeten verlenen bij de bouw
van de stormvloedkering in de Oosterschelde-
mond maakte vervanging en uitbreiding nodig
van de bestaande meetvloot. Het nieuw
gebouwde m.s. 'Lodycke' kan dienst doen als
meetvaartuig, maar ook als werkvaartuig voor
bij voorbeeld het verzetten van ankers. Dit is
des te belangrijker omdat in het tracé van de
Oosterschelde-kering niet gewoon geankerd
mag worden om de bodembescherming te
ontzien.
De 'Lodycke' kan meetinstrumenten uitzetten
aan blok- en peurankers. Ook kan het vaartuig
inspectievoertuigen, zoals de Bodemkruiper,
aflieren en weer aan boord hijsen.
De Grevelingen zout of zoet?
Het Grevelingenmeer, thans bijna even zout als
de Noordzee, kan in de toekomst zoet worden
gemaakt. Een aantal werkgroepen onderzoekt
of dit wenselijk is. Dit artikel geeft een kort
overzicht van de consequenties van verzoeting
voor de waterhuishouding en de waterkwaliteit.
Een zoet Grevelingenmeer zal gevoed moeten
worden met Rijnwater, dat nogal sterk is
vervuild met nutriënten en zware metalen. In
een zout Grevelingenmeer kan dezelfde
waterkwaliteit bereikt worden als in de Ooster-
schelde.
565