Gebruik van een helikopter bij de kwaliteitsmeting in het kustwater In 1981 en 1982 wordt een inventariserend onderzoek verricht naar de kwaliteit van het kustwater vóór het Deltagebied. Met dit programma wordt de inventarisatie-fase van het waterkwaliteitsonderzoek in het Deltagebied afgerond. Het onderzoek is er op gericht, relaties te vinden tussen de waterkwa liteit voor de kust en de afvoeren van Rijn, Maas en Schelde enerzijds en de waterbeweging langs de kust door getij en wind anderzijds; daarbij worden tevens de seizoensinvloeden bekeken. Met deze gegevens moet het mogelijk zijn om betere verwachtingen van de kwaliteit van het kustwater samen te stellen dan tot nu toe. Eveneens van groot belang is, dat uit dit onderzoek meer gegevens beschikbaar komen over de wisselwerking tussen de Oosterschelde en het kustwater. Het gaat er daarbij onder meer om, of er organische stof - die dient als voedsel voor onder andere schelpdieren - en nutriënten - dat zijn voedingsstoffen voor algen - door de getijbeweging van of naar zee worden getransporteerd. Deze kennis moet in de toekomst een goed beheer van de Ooster schelde kunnen waarborgen. Kennis inzake de wisselingen in de waterkwaliteit van het kustwater is ook van belang bij het inlaten van zeewater in het Grevelingenmeer via de Brouwerssluis. Bemonsteren van oppervlaktewater vindt doorgaans plaats door de inzet van schepen; in dit geval is echter gekozen voor een nieuwe methode: bemonstering vanuiteen helikopter. Het voordeel van helikopters boven schepen is ten eerste de snelheid waarmee bemonsterd kan worden: binnen een halve getijfase - een uur of zes - is het gehele onderzoeksgebied van 40 bij 80 km op 66 plaatsen bemonsterd. Ten tweede kunnen nu ook ondiepe, voor schepen ontoegankelijke plaatsen bemonsterd worden. Ten derde zijn helikopters minder afhankelijk van de weersgesteldheid: er kan worden bemonsterd tot windkracht 10. Ten slotte: een helikopter is wel duur, maar de inzet van één helikopter is economisch een stuk aantrekkelijker dan het gebruik van verscheide ne schepen met bemanning. De bemonstering De uitvoering van de bemonstering start met het gereed maken van de speciaal voor dit project ontwikkelde bemonsteringseenheid 'AWS': Automatic Water Sampler. Met speciale spoel- en schoonmaakapparatuur worden de 'AWS'-drums gereed gemaakt voor gebruik en vervolgens vervoerd naar Schiphol-Oost, waar ze worden geplaatst in de voor dit werk uitgeruste helikopter SN 61 Sykorski. De helikopter wordt voor dit karwei ontdaan van 25 van de 28 zitplaatsen om ruimte te verkrijgen voor de vaste posities van de 'AWS'-drums; de elektrische lier wordt vervan gen door een pneumatische en de laadschuif- deur wordt verwijderd. Voor de aldus ontstane opening in de romp wordt een geplastificeerd werkplatform geplaatst om contact van het monsterwater met de aluminium delen van de helikopter onmogelijk te maken. Aldus uitgerust wordt gestart vanaf het heliplatform en langs de kustlijn naar positie 1 gevlogen. De navigatie gaat met behulp van een Decca navigator trackplotter. Op de trackplotter zijn de onder- zoeklokaties geregistreerd, voorzien van alle nodige informatie. Op de onderzoekslokatie wordt de 'AWS' samen met een dieptemeter en wat ballast afgevierd tot onder water. Getracht 555

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 41