De 'Cardium' nadert zijn
voltooiing. Tijdens de werkbe-
proevingen zal met een
nood-meet-systeem worden
gewerkt, aangezien de ontwik
keling van het uiteindelijke
systeem is vertraagd. Om
ontwerp-technische redenen
- er komt een zwaardere
grindbestorting op de grond
verbetering - is het zuig- en
persvermogen vergroot door
de installatie van twee opjaag-
stations.
De eerste mattenrol, de
'Ensis', is in december te
water gelaten. De tweede, de
'Twensis', zal medio 1982
gereed zijn.
De bouw van de zinkbalken is
vertraagd. Ze worden begin
1982 afgeleverd. De bouw van
het hefschip 'Ostrea' verloopt
volgens plan. Vanaf begin
januari wordt een uitgebreid
programma werkbeproevin-
gen in de Oosterschelde
uitgevoerd. De bouw van het
bij het hefschip behorende
afmeerponton 'Macoma'
vordert gestaag.
De uitbreiding van het asfalt-
schip 'Jan Heymans' met een
grindstortapparaat is gereed.
De beproevingsperiode is
ingegaan.
In het voorjaar van 1982 zal
begonnen worden met de
produktie van onderdelen van
de schuiven. Het voor de
definitieve vormgeving van de
eindkokers benodigde golf-
klaponderzoek is voltooid.
De onderzoeksresultaten
worden thans geanalyseerd.
Er zijn nu definitieve ontwerp
tekeningen van de hydrauli
sche cilinders van de bewe-
gingswerken. Van verscheide
ne andere onderdelen zal het
definitieve ontwerp begin
1982 worden afgerond. De
pompen en de elektrische
installaties voor het bewegen
van de schuiven worden in
containers aangebracht in de
betonnen verkeerskokers. Het
ontwerp van de elektrische
besturings- en bewakingsin
stallaties is afgerond; dat van
decentrale voor de energie-op-
wekking en de installaties
voor de energiedistributie
nagenoeg. In de komende
periode zal voornamelijk
gewerkt worden aan het
ontwerp van de installaties die
worden geplaatst in het
centrale bedieningsgebouw.
De ontwikkeling van meetsys
temen stagneert enigszins.
Met name bij de 'Cardium'
doen zich tegenslagen voor.
De reeds operationele syste
men werken naar wens.
Voor het verwerken van
peilingen is een nieuw geau
tomatiseerd walverwerkings-
systeem in gebruik genomen.
De bouw van het onderwater-
inspectievoertuig 'Portunus'
nadert de voltooiing. Voorjaar
1982 kan met de beproevingen
gestart worden.
Het voormalige Rijkskarte-
ringsvaartuig 'Wijker Rib'
wordt verbouwd tot ondersteu
ningsvaartuig van de 'Portu
nus'.
Voor het opsporen van
aanzandingen tijdens het
leggen van de bovenmatten is
een zandslede in aanbouw, de
'Asterias'. De slede wordt over
de bodem meegesleept door
de 'Cardium'.
Voor de analyse van de
uitvoeringsprocessen en de
kwaliteitsbeheersing wordt
een walverwerkingscentrum
opgezet. De benodigde
computerapparatuur is reeds
aangeschaft.
Bij het onderzoek wordt
momenteel met name veel
aandacht besteed aan de
voorspelbaarheid van de
stroombeelden in de diverse
bouwfasen en aan de erosie-
en aanzandingsproblematiek.
De proeven te Lith en te
Schelphoek in verband met de
grondstortinstallatie aan de
'Jan Heymans' zijn afgerond.
De resultaten zijn of worden
verwerkt in de dimensionering
van de installatie en in de
procedures voor het werken
ermee.
Een prototype van één van de
rubberrollen die de zuigmond
van de 'Macoma' op de
bodem moeten steunen, is
met succes beproefd.
In Schelphoek is op de in de
verslagperiode gereedgeko
men 100-tons-trekbank een
vergelijkend onderzoek
gedaan naar staalstrengen en
bevestigingsklemmen voor de
tegelmat. De nieuwe trekbank
zal onder meer gebruikt
worden om systematische
controles te verrichten op de
kwaliteit van het dragerdoek
tijdens de produktie van de
filtermatten.
Te Kats is een verificatieproef
van de tegelmat in voorbereiding
waarbij de in werkelijkheid te
verwachten krachten zullen
worden gesimuleerd en
opgevoerd, totdat de onderde
len en/of bevestigingsmidde
len bezwijken. Risico-analyses
vonden plaats van het funde-
ringsbed, de ankerbehande-
lingsproblematiek en het
plaatsen van een pijler. Voor
hetfunderingsbed is begonnen
aan een nadere uitwerking
van de risico-analyse.
571