jffe In verband met ruimtegebrekaan de binnenzijde moest de kering zeewaarts worden verbreed. De steile hellingen van het onderwatertalud, plaatselijk 1 2, naar diepten tot N.A.P. - 17 m, werden gebracht op hellingen 1 4. Dit kostte nogal wat materiaal. Als basis werd 20 000 m2 zinkstuk op de zeebodem aangebracht, waarop de teen van de dijk werd opgebouwd uit vrijkomende stortsteen, betonpuin en de 23 000 m3 materiaal van het afgebroken fort. De laagwaterberm werd gemaakt van schikwerk van basalt en Noorse steen, en vastgelegd met gietasfalt. Er was al met al een aanvulling met 40 000 ton mijnsteen nodig om het onder watertalud uit te bouwen tot het gewenste dwarsprofiel. Het verdere profiel is gelijk aan dat van de eerder versterkte gedeelten: een kern van gespoten zand, aan de buitenzijde afgedekt met een zuilenbasaltglooiing en waterbouwkundig asfaltbeton; op de kruin en het binnentalud klei met een grasmat. Vermeldenswaard is nog dat er bij wijze van proef twee zogenaamde 'autobandenzinkstuk- ken' zijn gebruikt. Slechts 15% van de oude autobanden kan worden voorzien van een nieuw loopvlak. De rest kan niet worden hergebruikt als band, en vormt dus een enorme afvalhoop. Er was bij eerdere proefne mingen met dit materiaal al wat ervaring opgedaan, waarop nu verder kon worden gebouwd. Om de banden te kunnen bevestigen was een kleine verandering nodig in het patroon van het doek van het zinkstuk: de stroken die erin geweven worden moeten in dit geval niet 50 maar 60 cm van elkaar liggen. De fabriek had geen moeite met deze aanpassing. Op 100 m2 zinkstuk moesten 275 banden van dezelfde maat worden bevestigd. Per band werden daartoe vier gaten geponst; van de meeste banden werd één zijvlak weggesneden. Voor het drijfvermogen van het stuk werd één op de vijf banden niet versneden, en gemon teerd met binnenband en al; de binnenband werd daarna opgepompt. Net als gewone zinkstukken werden de bandenstukken met behulp van een steenstorter met zinkbalk op stroom afgezonken; het ging ook net zo gemakkelijk. De zeezijde van Den Helder is na het gereedko men van dit werk goed beveiligd, maar een stormvloed zou nog kunnen toeslaan via de langs het Nieuwe Diep gelegen Havendijk. Daarop komen we in een volgend nummer terug. Afbraak van het fort 'Oostbatterij'. 564

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 50