jffe
In verband met ruimtegebrekaan de binnenzijde
moest de kering zeewaarts worden verbreed.
De steile hellingen van het onderwatertalud,
plaatselijk 1 2, naar diepten tot N.A.P. - 17 m,
werden gebracht op hellingen 1 4. Dit kostte
nogal wat materiaal. Als basis werd 20 000 m2
zinkstuk op de zeebodem aangebracht, waarop
de teen van de dijk werd opgebouwd uit
vrijkomende stortsteen, betonpuin en de
23 000 m3 materiaal van het afgebroken fort.
De laagwaterberm werd gemaakt van schikwerk
van basalt en Noorse steen, en vastgelegd met
gietasfalt. Er was al met al een aanvulling
met 40 000 ton mijnsteen nodig om het onder
watertalud uit te bouwen tot het gewenste
dwarsprofiel. Het verdere profiel is gelijk aan
dat van de eerder versterkte gedeelten: een
kern van gespoten zand, aan de buitenzijde
afgedekt met een zuilenbasaltglooiing en
waterbouwkundig asfaltbeton; op de kruin en
het binnentalud klei met een grasmat.
Vermeldenswaard is nog dat er bij wijze van
proef twee zogenaamde 'autobandenzinkstuk-
ken' zijn gebruikt. Slechts 15% van de oude
autobanden kan worden voorzien van een
nieuw loopvlak. De rest kan niet worden
hergebruikt als band, en vormt dus een
enorme afvalhoop. Er was bij eerdere proefne
mingen met dit materiaal al wat ervaring
opgedaan, waarop nu verder kon worden
gebouwd. Om de banden te kunnen bevestigen
was een kleine verandering nodig in het
patroon van het doek van het zinkstuk: de
stroken die erin geweven worden moeten in dit
geval niet 50 maar 60 cm van elkaar liggen. De
fabriek had geen moeite met deze aanpassing.
Op 100 m2 zinkstuk moesten 275 banden van
dezelfde maat worden bevestigd. Per band
werden daartoe vier gaten geponst; van de
meeste banden werd één zijvlak weggesneden.
Voor het drijfvermogen van het stuk werd één
op de vijf banden niet versneden, en gemon
teerd met binnenband en al; de binnenband
werd daarna opgepompt. Net als gewone
zinkstukken werden de bandenstukken met
behulp van een steenstorter met zinkbalk op
stroom afgezonken; het ging ook net zo
gemakkelijk.
De zeezijde van Den Helder is na het gereedko
men van dit werk goed beveiligd, maar een
stormvloed zou nog kunnen toeslaan via de
langs het Nieuwe Diep gelegen Havendijk.
Daarop komen we in een volgend nummer
terug.
Afbraak van het fort
'Oostbatterij'.
564