Fig. 4. Details van het hydrau lisch bewegingswerk. gemakkelijk krassen op komen die op den duur tot beschadiging van de afdichting en daardoor tot lekkage kunnen leiden. Daarom wordt er meestal een harde laag op aangebracht, bij voorbeeld van chroom. De laatste jaren zijn er incidenteel problemen opgetreden door corrosieve aantasting van dergelijke chroomlagen, mogelijk als gevolg van de toenemende lucht- en waterverontreini ging. Daarom is bij dit project veel aandacht besteed aan de verbetering van de corrosiebe- stendigheid van chroomlagen en zijn ook andere oppervlaktebedekkingen onderzocht. In de Oosterschelde en de Volkeraksluizen werden proefrekken geplaatst waarop enkele honderden proefstaven met allerlei oppervlak tebedekkingen in de praktijk werden beproefd. Deze buitenexposities hebben ongeveer drie jaar geduurd. Alleen de allerbeste conserveringslagen hebben het die periode uitgehouden; de meeste vielen al na relatief korte tijd af. De meestbelovende soorten zijn bovendien onder verzwaarde laboratoriumomstandigheden beproefd, met zoutsproeitesten. Deze methode werd ook gebruikt voor een vergelijkend onderzoek van verschillende fabrikaten. Over het algemeen bleek er een goede correlatie te bestaan tussen de resultaten van de buiten exposities en de laboratoriumbeproevingen. In de uiteindelijke uitvoering zullen de stangen worden voorzien van een laag elektrolytisch nikkel van 0,1 mm dikte voor de corrosiebescher- ming, met daarbovenop een laag elektrolytisch aangebracht chroom van 0,05 mm dikte voor de loopeigenschappen. Nu zal een stang van zo'n 17 meter lengte zich natuurlijk anders gedragen dan een proefstaafje van een paar decimeter. Bij het galvaniseer- proces - de benodigde apparatuur moet nog gebouwd worden - gaat er licht iets mis, en ondanks voortreffelijke inspecties zullen er wellicht zwakke plekken of poriën in de opper- vlaktelaag blijven bestaan. Bovendien moet er rekening mee gehouden worden dat een aantal schuiven gedurende lange perioden geheel of gedeeltelijk gesloten zal blijven. Dit is te verwachten gedurende de afbouw van de kering in het laatste jaar, tijdens onderhoud aan drempel of bodembescherming, en mogelijk als gevolg van bepaalde vormen van beheer. De stang is dan lange tijd blootgesteld aan de sterk corrosieve omgeving, en de chroomlaag zal niet in staat zijn blijvend weerstand te bieden aan de penetratie van chloorionen. Om deze redenen werd het wenselijk geacht nog een extra corrosiebescherming aan te brengen. Onder het lantaarnstuk is een conserveringska- mer bevestigd, gevuld met conserveringsolie. Wanneer de schuif wordt gesloten en de stang naar buiten beweegt, passeert hij deze kamer, die aan de onderzijde van een pakking is voorzien, die er voor zorgt dat er een egale laag conserveringsolie op de stang wordt aangebracht. Deze laag heeft een zodanige consistentie dat ze door stroom en golven niet wordt afgespoeld, omdat het oplosmiddel in het conserveringsmiddel gedeeltelijk verdampt. Wij vonden op proefstaven dat de bescherming gedurende meer dan een maand bevredigend bleef werken. Wordt de schuif weer geopend, dat passeert deze laag eerst een ruim afgestelde grofvuil- of ijsafstrijker. Fijn vuil en zout komt echter mee in de conserveringskamer. Daar wordt die laag opgelost en afgestreken alvorens de stang de hoofdpakkingen van de hydrauliek- ruimte binnentreedt. Een rondpompsysteem met filters zuivert de conserveringsolie bij elke schuifbeweging van de binnengebrachte verontreinigingen. Incidenteel moet oplosmid del worden toegevoegd, terwijl regelmatig rondpompen in het systeem nodig zal zijn om indikking te voorkomen. Een vereenvoudigde versie van dit systeem werd inmiddels aangebracht op de cilinders van de inlaatsluis in het Volkerak. Flet systeem werkt daar tot tevredenheid. 525

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 11