Fig. 4. Details van het hydrau
lisch bewegingswerk.
gemakkelijk krassen op komen die op den duur
tot beschadiging van de afdichting en daardoor
tot lekkage kunnen leiden. Daarom wordt er
meestal een harde laag op aangebracht, bij
voorbeeld van chroom.
De laatste jaren zijn er incidenteel problemen
opgetreden door corrosieve aantasting van
dergelijke chroomlagen, mogelijk als gevolg
van de toenemende lucht- en waterverontreini
ging. Daarom is bij dit project veel aandacht
besteed aan de verbetering van de corrosiebe-
stendigheid van chroomlagen en zijn ook
andere oppervlaktebedekkingen onderzocht. In
de Oosterschelde en de Volkeraksluizen
werden proefrekken geplaatst waarop enkele
honderden proefstaven met allerlei oppervlak
tebedekkingen in de praktijk werden beproefd.
Deze buitenexposities hebben ongeveer drie
jaar geduurd.
Alleen de allerbeste conserveringslagen
hebben het die periode uitgehouden; de
meeste vielen al na relatief korte tijd af. De
meestbelovende soorten zijn bovendien onder
verzwaarde laboratoriumomstandigheden
beproefd, met zoutsproeitesten. Deze methode
werd ook gebruikt voor een vergelijkend
onderzoek van verschillende fabrikaten. Over
het algemeen bleek er een goede correlatie te
bestaan tussen de resultaten van de buiten
exposities en de laboratoriumbeproevingen. In
de uiteindelijke uitvoering zullen de stangen
worden voorzien van een laag elektrolytisch
nikkel van 0,1 mm dikte voor de corrosiebescher-
ming, met daarbovenop een laag elektrolytisch
aangebracht chroom van 0,05 mm dikte voor
de loopeigenschappen.
Nu zal een stang van zo'n 17 meter lengte zich
natuurlijk anders gedragen dan een proefstaafje
van een paar decimeter. Bij het galvaniseer-
proces - de benodigde apparatuur moet nog
gebouwd worden - gaat er licht iets mis, en
ondanks voortreffelijke inspecties zullen er
wellicht zwakke plekken of poriën in de opper-
vlaktelaag blijven bestaan. Bovendien moet er
rekening mee gehouden worden dat een aantal
schuiven gedurende lange perioden geheel of
gedeeltelijk gesloten zal blijven. Dit is te
verwachten gedurende de afbouw van de
kering in het laatste jaar, tijdens onderhoud
aan drempel of bodembescherming, en
mogelijk als gevolg van bepaalde vormen van
beheer.
De stang is dan lange tijd blootgesteld aan de
sterk corrosieve omgeving, en de chroomlaag
zal niet in staat zijn blijvend weerstand te
bieden aan de penetratie van chloorionen. Om
deze redenen werd het wenselijk geacht nog
een extra corrosiebescherming aan te brengen.
Onder het lantaarnstuk is een conserveringska-
mer bevestigd, gevuld met conserveringsolie.
Wanneer de schuif wordt gesloten en de stang
naar buiten beweegt, passeert hij deze kamer,
die aan de onderzijde van een pakking is
voorzien, die er voor zorgt dat er een egale
laag conserveringsolie op de stang wordt
aangebracht. Deze laag heeft een zodanige
consistentie dat ze door stroom en golven niet
wordt afgespoeld, omdat het oplosmiddel in
het conserveringsmiddel gedeeltelijk verdampt.
Wij vonden op proefstaven dat de bescherming
gedurende meer dan een maand bevredigend
bleef werken. Wordt de schuif weer geopend,
dat passeert deze laag eerst een ruim afgestelde
grofvuil- of ijsafstrijker. Fijn vuil en zout komt
echter mee in de conserveringskamer. Daar
wordt die laag opgelost en afgestreken alvorens
de stang de hoofdpakkingen van de hydrauliek-
ruimte binnentreedt. Een rondpompsysteem
met filters zuivert de conserveringsolie bij elke
schuifbeweging van de binnengebrachte
verontreinigingen. Incidenteel moet oplosmid
del worden toegevoegd, terwijl regelmatig
rondpompen in het systeem nodig zal zijn om
indikking te voorkomen.
Een vereenvoudigde versie van dit systeem
werd inmiddels aangebracht op de cilinders
van de inlaatsluis in het Volkerak. Flet systeem
werkt daar tot tevredenheid.
525