TT a JL r3t Di: i - <0* 1 DEKSEL 2 ZUIGERSTANG 3 CILINDERMANTEL 4 CARDANBALK LAGERING 5 LANTAARNSTUK 6 KONSERVERINGSRUIMTE 7 ONDEROOG 8 SCHUIF V" de wanddikte van de cilindermantel werd bepaald op basis van drukpieken die kunnen optreden bij de belastingomkering tijdens het sluiten. Even een paar maten: kleinste cilinder grootste cilinder slaglengte 5900 1300 mm 11 900 1300 mm binnendiameter cilinder 635 mm 830 mm minimum wanddikte 621/2 mm 75 mm diameter zuigerstang 390 mm 520 mm totale lengte ingeschoven 14675 mm 21390 mm totale lengte uitgeschoven 21875 mm 34590 mm Deze maten geven voldoende aan dat wij met zeer grote werktuigen te maken hebben. Toch is en blijft het een hydraulisch bewegingswerk, dat wil zeggen een stukje precisietechniek. De ervaring heeft geleerd dat zo'n machinewerk alleen naar wens blijft functioneren wanneer er grote zorg aan wordt besteed, zowel bij het ontwerp en de bouw, als bij de latere bedrijfs voering. Eén zo'n onderwerp van aandacht betreft de oppervlaktebehandeling van de zuigerstang. Die stang is gemaakt van smeedstaal, en heeft een relatief zacht oppervlak. Tijdens de assem blage en tijdens het bedrijf kunnen er dan ook 524

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 10