TT
a
JL
r3t
Di:
i -
<0*
1 DEKSEL
2 ZUIGERSTANG
3 CILINDERMANTEL
4 CARDANBALK LAGERING
5 LANTAARNSTUK
6 KONSERVERINGSRUIMTE
7 ONDEROOG
8 SCHUIF
V"
de wanddikte van de cilindermantel werd
bepaald op basis van drukpieken die kunnen
optreden bij de belastingomkering tijdens het
sluiten.
Even een paar maten:
kleinste cilinder
grootste cilinder
slaglengte
5900 1300 mm
11 900 1300 mm
binnendiameter cilinder
635 mm
830 mm
minimum wanddikte
621/2 mm
75 mm
diameter zuigerstang
390 mm
520 mm
totale lengte ingeschoven
14675 mm
21390 mm
totale lengte uitgeschoven
21875 mm
34590 mm
Deze maten geven voldoende aan dat wij met
zeer grote werktuigen te maken hebben. Toch
is en blijft het een hydraulisch bewegingswerk,
dat wil zeggen een stukje precisietechniek. De
ervaring heeft geleerd dat zo'n machinewerk
alleen naar wens blijft functioneren wanneer er
grote zorg aan wordt besteed, zowel bij het
ontwerp en de bouw, als bij de latere bedrijfs
voering.
Eén zo'n onderwerp van aandacht betreft de
oppervlaktebehandeling van de zuigerstang.
Die stang is gemaakt van smeedstaal, en heeft
een relatief zacht oppervlak. Tijdens de assem
blage en tijdens het bedrijf kunnen er dan ook
524