Oosterschelde-kering
Om de aanvoer van bouwma
terialen ongestoord plaats te
kunnen laten vinden is onder-
houdsbaggerwerk uitgevoerd
aan werkhavens en vaargeu
len. De aanvoer van steen en
steenachtige materialen voor
werkzaamheden nu en in de
toekomst verloopt volgens
plan.
Het bestek voor de inrichting
van compartiment IV van de
bouwput 'Schaar' is gereedge
komen. De diepte, N.A.P.
- 15,20 m, is groot genoeg om
de daar te produceren dorpel-
balken na inundatie tijdens
hoogwater in willekeurige
volgorde uit te kunnen varen.
Het verdichtingsschip 'Mytilus'
heeft goede voortgang ge
boekt; er werd per week 40 tot
70 meter van het tracé verdicht.
De verwachting is, dat medio
'82 het verdichten in de as van
de kering gereed zal zijn.
Geërodeerde gebieden in de
drempel van Hammen en
Roompot zijn weer op hoogte
gebracht en afgedekt met
grind. In het hele drempelge-
bied is een extra laag aange
bracht van een grovere soort
grind. In deze periode is in de
fabriek de installatie ingere-
geld door het vervaardigen
van een proefbovenmat van
1000 m2.
De loswal werd aangepast aan
een veranderde vormgeving
van de kopbalk. In verband
met de uitbreiding van de 'Jan
Heymans' tot grindstorter - de
asfaltmastiekinstallatie blijft
ook intact - zijn in de stroom-
goot te Lith verificatieproeven
uitgevoerd in stromend water.
Naar aanleiding van de
resultaten is het grindzand-
mengsel verder geoptimali
seerd. Tevens zijn in Schelp-
hoek schaalproeven uitge
voerd voor het ontwerp van
een tweede stortpijp aan de
'Jan Heymans'. In het proef-
bassin te Schelphoek worden
momenteel proeven uitge
voerd met als doel het testen
van de 'Macoma'-rollen op een
bovenmat en een tegelmat.
In de proefbak te Kats zijn
aanvullende proeven uitge
voerd om de weerstand te
onderzoeken van een laag
spuitbeton die de pijler tegen
vallende stenen moet bescher
men.
Het ontwerp van schuiven en
bewegingswerken ligt thans
vast. Aan de definitieve
ontwerptekeningen wordt
hard gewerkt.
De levering van stalen buizen
voor de vakwerkschuiven is
gestart. Voor de definitieve
vormgeving van de eindkoker-
constructie van de schuiven
wordt nog golfklaponderzoek
verricht. Ook met het ontwerp
van de elektrische besturings-
en bewakingsinstallatie
worden goede vorderingen
gemaakt. Dit deel van het
werk zal in een later te sluiten
deelovereenkomst worden
ondergebracht.
De breukstenen kop van de
damaanzet Roggenplaat-Zuid
is tot N.A.P.-3,20 m opgebouwd.
Tijdens de opbouw tot N.A.P. -
11,00 m is de aanzanding
systematisch verwijderd met
een dustpanzuiger. Laagsge
wijs werd het opgestorte
lichaam met een trilunit vanaf
een ponton verdicht. Een deel
van de oeverbestortingen is
gereedgekomen. Voorberei
dingen zijn gemaakt voor de
uitbouw van het damlichaam.
De bouw van de pijlers
vordert gestaag. Het eerste
compartiment van de bouwput
'Schaar', waar 19 pijlers staan,
is geïnundeerd en staat nu in
open verbinding met de
Schaar. De 1,2 miljoen m3
zand die vrijkwam bij het
doorgraven van de Langdijk,
wordt op het strand van het
damvak Geul gespoten. In
december zal in de toegang
een afmeersteiger voor het
hefschip 'Ostrea' gebouwd
worden, zodat dit in januari
ontvangen kan worden voor
beproeving van het hefsy-
steem met een met water
geballaste pijler.
Eind september werd de
werkvloer van de 66ste pijler
gestort, waarmee de afloop
van de pijlerbouw is aangevan
gen. De vermindering van de
werkzaamheden gaat in een
min of meer gelijkmatig
tempo door tot voorjaar 1983.
Door het optredende repetitie
effect kon de manbezetting bij
de pijlerbouw reeds aanmerke
lijk worden verminderd. De
werkzaamheden liggen een
maand voor op de planning.
De bouw van de landhoofd-
elementen, van de schijven van
de universeel inzetbare pijler
en van de keerwanden van de
randpijlers is in volle gang. Dit
werk wordt uitgevoerd op de
terreinen van de Combinatie
Oosterschelde te Kats.
De bouw van de Roompotsluis
verloopt voorspoedig.
Nadat de vloeren gestort
waren is de zandaanvulling
eromheen uitgevoerd. Vervol
gens zijn de wanden van het
buitenhoofd en van de weste
lijke roldeurkas gestort.
De aanvankelijke vertraging
bij de start der werkzaamheden
leidde tot een achterstand; die
is van een maand nu terugge
bracht tot een week.
Op 3 juli 1981 werd opdracht
verleend aan de Combinatie
Constructiewerken Ooster
schelde, 'Ostem v.o.f.', voor
fabricage, montage en inbe-
drijfstellen van de stalen
vakwerkschuiven en de
elektro-hydraulische bewe
gingswerken voor de storm
vloedkering. In totaal is
hiermee 395 miljoen gulden
gemoeid.
515