trekken in de hevelbuis kan die scheiding worden overwonnen en ontstaat er een doorgaande waterstroom. Opent men boven in Summaries de hevel een klep, dan slaat de hevel weer af. Er worden zes van deze hevels naast elkaar gelegd. Ze kunnen in 1983 gereed zijn. De vegetatie van de schorren langs de Ooster- schelde en het Krammer-Volkerak De schorren langs de Oosterschelde en het Krammer-Volkerak dragen veel bij tot de natuurwaarden van dit gebied. Onlangs is een vegetatiekartering van deze schorren gepubli ceerd, volgens opnamen van 1978. Doel daarvan is onder meer de veranderingen te kunnen registreren die in deze gebieden zullen optreden na de voltooiing van de Deltawerken. Er blijft in het toekomstig gedempt-getijdege- bied maar 600 ha over van de 1700 ha thans. Hoeveel daarvan geheel zal verzoeten, hangt af van het beheer van de Oosterschelde-kering. De Deltadijken in de kop van Noord-Holland en op Texel Behalve de werken van het Deltaplan in Zuidwest-Nederland moeten er ingevolge de Deltawet ook dijkversterkingen worden uitge voerd op andere plaatsen, onder meer in de noordelijke provincies. Over de noordelijke Deltawerken is al in lange tijd niets in deze Berichten gerapporteerd, maar dat zal nu worden ingehaald. De geschiedenis wordt opgehaald vanaf 1975, ditmaal voornamelijk met een bespreking van de dijkversterkingen op Texel, een eiland dat behoort tot de provincie Noord-Holland. Silting expected during the construction of the Oosterschelde barrier During the construction of the Oosterschelde barrier silting is expected to occur every time a new layer of the foundation structure is added. This situation will also occur on top of the completed foundation prior to the positioning of the piers. If, at a later date, the sedimented sand is flushed away the piers may settle unevenly. Investigations are being made to discover which execution method will cause the least siltation on the structure and exactly how much siltation can be expected. In order to prevent any conceivable errors in the calculations made for this purpose, these calculations are tested a great many times in practice. It is expected that the incline of the piers will amount to 3 mm/m. Survey of the Oosterschelde constructions under water In order to be able to survey the constructions under water and in order to give timely warning of possible large siltations, and also to detect other causes of damage, various remotely-operated vehicles will be used in addition to human divers. Many of these vehicles have been designed specifically for this assignment. Such vehicles described in this article are: a bottom crawler, a mechanical diver, a survey-sledge equipped with super short baseline systems and sensors such as film and TV cameras, sideways looking and obstacle avoidance sonar, profile sensors and profile monitors. 511

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 49