trekken in de hevelbuis kan die scheiding
worden overwonnen en ontstaat er een
doorgaande waterstroom. Opent men boven in Summaries
de hevel een klep, dan slaat de hevel weer af.
Er worden zes van deze hevels naast elkaar
gelegd. Ze kunnen in 1983 gereed zijn.
De vegetatie van de schorren langs de Ooster-
schelde en het Krammer-Volkerak
De schorren langs de Oosterschelde en het
Krammer-Volkerak dragen veel bij tot de
natuurwaarden van dit gebied. Onlangs is een
vegetatiekartering van deze schorren gepubli
ceerd, volgens opnamen van 1978. Doel
daarvan is onder meer de veranderingen te
kunnen registreren die in deze gebieden zullen
optreden na de voltooiing van de Deltawerken.
Er blijft in het toekomstig gedempt-getijdege-
bied maar 600 ha over van de 1700 ha thans.
Hoeveel daarvan geheel zal verzoeten, hangt af
van het beheer van de Oosterschelde-kering.
De Deltadijken in de kop van Noord-Holland en
op Texel
Behalve de werken van het Deltaplan in
Zuidwest-Nederland moeten er ingevolge de
Deltawet ook dijkversterkingen worden uitge
voerd op andere plaatsen, onder meer in de
noordelijke provincies. Over de noordelijke
Deltawerken is al in lange tijd niets in deze
Berichten gerapporteerd, maar dat zal nu
worden ingehaald. De geschiedenis wordt
opgehaald vanaf 1975, ditmaal voornamelijk
met een bespreking van de dijkversterkingen
op Texel, een eiland dat behoort tot de provincie
Noord-Holland.
Silting expected during the construction of the
Oosterschelde barrier
During the construction of the Oosterschelde
barrier silting is expected to occur every time a
new layer of the foundation structure is added.
This situation will also occur on top of the
completed foundation prior to the positioning
of the piers. If, at a later date, the sedimented
sand is flushed away the piers may settle
unevenly. Investigations are being made to
discover which execution method will cause
the least siltation on the structure and exactly
how much siltation can be expected. In order
to prevent any conceivable errors in the
calculations made for this purpose, these
calculations are tested a great many times in
practice. It is expected that the incline of the
piers will amount to 3 mm/m.
Survey of the Oosterschelde constructions
under water
In order to be able to survey the constructions
under water and in order to give timely
warning of possible large siltations, and also to
detect other causes of damage, various
remotely-operated vehicles will be used in
addition to human divers. Many of these
vehicles have been designed specifically for
this assignment. Such vehicles described in
this article are: a bottom crawler, a mechanical
diver, a survey-sledge equipped with super
short baseline systems and sensors such as
film and TV cameras, sideways looking and
obstacle avoidance sonar, profile sensors and
profile monitors.
511