</EP cïR> ASSISTENT VERKEERSGELEIDER (NOORD) CENTRALIST Li L_J CENTRALIST CENTRALE VERKEERSGELEIDER I Fig. 2. Indeling van de bedie ningsruimten van de beroeps vaartsluizen. Fig. 3. Indeling van de bedie ning voor de jachtensluizen. reflecties hiermee zijn te voorkomen, maar de overgebleven spiegelingen manifesteren zich niet op relevante plaatsen. Het werkpaneel en de hulpmiddelen van de assistent-verkeersgeleider zijn zoveel mogelijk rond één zitplaats gecentreerd; de hoogte is zo, dat hij zijn taak naar verkiezing staand of zittend kan uitvoeren. De zoveel mogelijk vooruitgeschoven zitpositie, de bereikbaarheid van alle paneelelementen vanuit zittende positie en de zo gunstig mogelijke groepering van alle hulpmiddelen hebben tijdens het ontwerp wel voor de nodige problemen gezorgd. De oplossing is gevonden in de toepassing van een zogenaamde 'stappenknop'. Met deze enkele knop is het mogelijk de bediening en de signalering van de stappen van het schutproces gescheiden te doen plaatsvinden. Door het signaleringspaneel Maquettes voor de inrichting van de bedieningsruimten. boven ooghoogte tegen het erkerfront te plaatsen, spaarde men voor de assistent-ver keersgeleider voldoende ruimte voor het onderbrengen van de stappenknop, een ruim steunvlak voor de ellebogen zonder gevaar voor onwillekeurige bediening en een schrijf- vlak, zonder dat de afstand tot het glas daardoor te groot werd. Een voordeel van deze opstelling is ook dat de stand van zaken op het paneel goed zichtbaar is. De stappenknop geeft de mogelijkheid om de verschillende operationele stappen - deuren sluiten, nivelleren, deuren openen, in- en uitvaartlichten bedienen - uit te voeren door het geven van opeenvolgende commando-impulsen op één enkele knop. De stand van het schutproces wordt aangegeven door een cijfercode nabij de stoppenknop. De werkplek van de centrale verkeersgeleider is een hoefijzervormige werkruimte waarin de te bedienen functies zijn ondergebracht. De informatiepanelen en de T.V.-schermen zijn afgescheiden van de eigenlijke werkplek. De T.V.-informatie is in een aantal blokken onder gebracht, en de opstelling komt zo goed mogelijk overeen met de werkelijke kijkrichting. De centralist heeft zijn werkplek op ongeveer drie meter van de centrale verkeersgeleider; zo blijft goed mondeling contact mogelijk. In zijn werkplek is de bediening voor de marifoon ondergebracht, en een informatieverwerkend systeem. Het functioneren van de centrale bedieningspost voor de beroepsvaartsluizen is in hoge mate afhankelijk van een effectief informatie- en communicatiesysteem. Daartoe moet er te allen tijde overzicht kunnen worden verkregen en moet snel contact mogelijk zijn met de schepen. Hiertoe staan het sluisperso- neel diverse hulpmiddelen ter beschikking; 488

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 26