Vorderingen
in de periode 1 april—1 juli
1981
A. De werken van het
Deltaplan
Oosterschelde-kering
De asfaltmastieken stortebed-
den voor de Oosterschelde-ke
ring kwamen in de verslagpe
riode gereed. Daar het asfalt-
schip 'Jan Heymans' moest
worden uitgebreid tot grind-
stortschip, konden enkele
bijkomende asfaltmastiekwer-
ken niet worden uitgevoerd.
Deze kunnen echter na de
terugkomst van de 'Jan
Heymans' alsnog worden
uitgevoerd.
De grondverbetering in de as
van de kering heeft te lijden
gehad van erosie. Plaatselijk
bleek herstel van de schade
noodzakelijk. De verdiepte
gebieden moeten opnieuw
met zand worden aangevuld
tot de vereiste hoogte, en dan
weer worden afgedekt met
grind. Het grind dat nu aange
bracht wordt, is van een wat
grovere gradering dan eerst.
Aan zand wordt 150 000 m3 en
aan grind 44 000 m3 extra
verwerkt.
De verdichting in de stroom-
geulen werd voortgezet; het
werk verloopt nu goed. De
verdichtingsresultaten komen
kwalitatief uit boven de
gestelde eisen, en de voort
gangssnelheid is dermate
verbeterd, dat ingelopen
wordt op het aangepaste
tijdschema.
De algehele verbetering van
het proces is mede bereikt
doordat de onderhouds- en
reparatiewerkzaamheden nu
in een speciale werkplaats aan
de wal worden uitgevoerd.
De bouw van de damaanzet
aan de zuidkant van het
werkeiland Roggenplaat werd
voortgezet. Tijdens de opbouw
vanaf N.A.P. - 20 m worden
moeilijkheden ondervonden
door de afzet van bodemzand
in de constructie. Deze zand-
insluitingen kunnen later
door uitspoeling verzakkingen
veroorzaken. Om dit zoveel
mogelijk te voorkomen wordt
met behulp van een extra
zandzuiger telkens gesedimen-
teerd zand verwijderd.
In de verslagperiode zijn de
vorderingen met de aanbouw
van bijzonder materieel
volgens schema verlopen.
Op 24 april heeft de kiellegging
plaatsgevonden van de
afmeer- en opschoonponton
'Macoma' (Nonnetje). Op 5
juni werd het ankerbehande-
lingsvaartuig 'Area'
(Ark) met goed gevolg
tewater gelaten. De proefvaart
zal begin augustus plaatsvin
den.
Op 30 juni is het casco van de
mattenlegponton 'Cardium',
dat te Kiel is gebouwd, over
gedragen en op transport
gesteld voor verdere afbouw
in Nederland.
Ook met de bouw van de
'Ostrea', het hefschip, zijn
goede vorderingen gemaakt.
De tewaterlating vindt binnen
kort plaats.
Het asfaltschip 'Jan Heymans'
moet worden uitgebreid met
een stortapparaat voor het
aanbrengen van grindbestor-
tingen rondom de funderings-
matten. Op 15 mei werd met
die aanpassing een begin
gemaakt.
De bouw van pijlers in bouw-
dok I is afgerond. De bouw
van de overige pijlers verloopt
volgens planning.
In april is in Kats een begin
gemaakt met de bouw van de
elementen van de universeel
inzetbare reserve-pijler.
Tevens is daar toen een
aanvang gemaakt met de
bouw van prefab-elementen
voor de landhoofden.
De bouw van de schuiven en
bewegingswerken is opgedra
gen aan constructiebedrijf
'Ostem', voor f395 miljoen.
Het ontwerp van de schuiven
is nog niet helemaal definitief,
omdat het onderzoek naar de
effecten van golfklappen nog
niet is afgerond. Het ontwerp
van de bewegingswerken
daarentegen is gereed.
Philipsdam
De ontgraving van de jachten-
sluis en die voor de kelder
van de basculebrug werden
voortgezet; de uitkomende
grond is verwerkt in aanvullin
gen bij de jachten- en de
duwvaartsluizen.
Met het heiwerk voor de
grondkerende constructies
aansluitend op de schuivenge-
bouwen van het riolenstelsel
werden goede vorderingen
gemaakt. Het betonwerk ligt
op schema.
De havendammen van de
westelijke voorhaven van de
duwvaartsluizen en de omka-
ding van het bufferbekken
werden volgens bestek op 4
juni opgeleverd. Volgens een
staat van meer werk wordt nu
de schade aan de overstroom-
bare omkading van het hoge
bekken hersteld. Die schade
was ontstaan bij het vollopen
van het hoge bekken na de
sluiting van de omkading.
Bij het herstel wordt een
zwaardere constructie aange
bracht; de vrijkomende lichte
stortsteen wordt gebruikt voor
het herstel van door ontgron
dingen veroorzaakte schade
461