belasting werd in regelmatige stappen opge
voerd. Opmerkelijk waren de resultaten van de
gemeten cyclische waterspanningsamplituden
bij de zogenaamde ontwerp-belasting: midden
onder de caisson werden nog aanzienlijke
waterspanningen gemeten. De gemeten
extreme waterspanningen komen wel redelijk
overeen met de berekende.
Naar alle waarschijnlijkheid zijn de waterspan
ningen midden onder de caisson veroorzaakt
door de schuifspanning die de caisson op het
grint en het zand uitoefent, en die veroorzaakt
jvordt door de horizontale kracht op de caisson.
Globaal kan geconcludeerd worden dat aan de
uiteinden van de caisson de cyclische water
spanning voornamelijk wordt veroorzaakt door
zerticale spanningswisselingen die het gevolg
ijn van de rotatie van de caisson. Aan de
golfzijde komt daar de invloed van de recht
streekse golfindringing bij. Midden onder de
caisson geeft voornamelijk de cyclische
schuifspanning, die wordt veroorzaakt door de
overdracht van de horizontale kracht naar de
ondergrond, aanleiding tot de cyclische
verhangen ter plaatse.
De meetgegevens worden momenteel gekop
peld aan de berekeningen met 'SPONS'. Uit
deze confrontatie moet volgen of het grondmo-
del zoals dat in 'SPONS' is ingebouwd, voldoet.
Indien nodig zal het model nog worden
aangepast. Daarna kan een voorspelling
worden gedaan voor de pijlers van de Ooster-
schelde-kering. Uit een voorlopige interpretatie
van de resultaten van de Deltagootproeven
blijkt dat de resultaten geen consequenties
meer hebben voor het ontwerp van de storm
vloedkering, omdat het filter met een voldoend
grote veiligheid is ontworpen.
445