Links. Steenwinning in de voor het lossen van duwbakken vanuit Duits groeve te Eurojoki; Boven: Steendepot land. Wanneer de steenaanvoer uit Finland naar de bouwput Roompot ophoudt tijdens en na het plaatsen van de pijlers in het sluitgat Roompot, wordt de ro-ro-ponton overgebracht naar de buitenhaven van de Roompotsluis. het laden van verwerkingsschepen. Dit type loswal is echter in verband met de vereiste diepte niet geschikt voor het lossen van de grote pontons uit Finland. Het is ook niet doenlijk om met een kraan vanaf de loswal het gehele vlak van deze aanvoerpontons te bereiken. Om deze problemen te ondervangen is een zogenaamde roll-on-roll-off inrichting geconstrueerd, die bestaat uit een ponton van 25 x 90 m, drijvend tussen twee stalen palen. Via een brug is hij verbonden met de wal. Het dek van de ro-ro-ponton kan op gelijke hoogte worden gehouden met het dek van de aanvoer- ponton door de aanvoerponton tijdens het lossen met water te ballasten. Het losmaterieel kan de aanvoerponton dan op rijden. Verhalen van de aanvoerponton is gezien de lengte van de ro-ro-ponton niet nodig. Vanaf de ro-ro-pon- ton kunnen ook de verwerkingsschepen worden beladen, zonodig gelijktijdig met het lossen van de aanvoerponton. Bij directe verwerking van de aanvoer kunnen dan twee verwerkingsvaartuigen tegelijkertijd worden beladen. De ro-ro-ponton wordt ook gebruikt De gemiddelde overlaadcapaciteit van breuk steen voor de drempel is 1000 ton per uur. Incidenteel zal de capaciteit moeten oplopen tot 1500 ton/uur in verband met de uitvoering van andere werkonderdelen. Om deze capaci teiten te kunnen bereiken worden in de droge depots, op de loswallen en op de ro-ro-ponton hydraulische kranen gebruikt. In de natte depots worden drijvende draadkranen ingezet. Bij de steensoorten vanaf 6 ton wordt in elke steenbrok een gat geboord en een haak ingelijmd, waaraan de steen wordt opgehesen. Het transport naar en van de depots vindt plaats met speciale 32-ton steenwagens, de lichtere soorten soms ook met 15-tons wagens. Een kraan zet de steen daar tot een hoogte van 4 a 5 m op; dit om de oppervlakte van het depot te beperken. Bij duwbakken en binnenvaartschepen wordt de grootte van de lading door scheepsmeting bepaald. Met de pontons uit Finland is dit echter niet mogelijk vanwege de niet nauwkeu rig te bepalen hoeveelheid water in de ballast- tanks. Voor het meten van de uit Finland aangevoerde hoeveelheden is daarom op het werkeiland een weegbrug geïnstalleerd. De lading van de verwerkingsschepen wordt weer bepaald door scheepsmeting. Het lossen, in depot brengen en laden van de breuksteen is geregeld in een langlopende overeenkomst die jaarlijks wordt bijgesteld. 433

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1981 | | pagina 27