Daar de aanleg van de drempel deel uitmaakt van een groot aantal onderling samenhangende werkzaamheden aan de kering, zou het niet tijdig beschikbaar zijn van de juiste materialen grote gevolgen hebben voor het gehele bouwproces. Daarom is de eis gesteld dat van elke steensortering een voorraad voortenminste drie maanden op het werk aanwezig moet zijn (fig. 2). Ondanks deze beperkingen zijn de aanvoer en de verwerking zo op elkaar afgestemd dat toch nog een zo groot mogelijk deel van de breuk steen direct vanuit de aanvoerschepen op de verwerkingsschepen kan worden overgeslagen. Het aanvoer- en overslagbedrijf van breuksteen staat verder onder invloed van de omvang die de aanvoer aanneemt, van het aantal en type van de aanvoerschepen en van de reeds genoemde afstemming van aanvoer op verwerking. Ook de depotvorming, de ligging en de inrichting van de werkhavens, met hun beschikbare of nog te realiseren los- en laadvoorzieningen en het beschikbare overslag- materieel hebben er invloed op. 2 200 000 ton van de totaal aan te voeren hoeveelheid breuksteen wordt uit Duitsland via de Rijn naar de Oosterschelde getransporteerd. De aanvoer uit Duitsland vindt plaats met duweenheden met een laadvermogen van 2000 ton. Per week komen gemiddeld 6 duw bakken op het werk aan. Elke duwbak wordt in ongeveer 15 uren gelost. Vanuit Finland wordt de breuksteen aangevoerd met door sleepboten getrokken pontons. De pontons zijn 130 m lang en 30 m breed; ze hebben een diepgang van 6 a 7 m en een laadvermogen van 20000 ton. De steenaanvoer uit de beide Finse groeven wordt voor wat het transport overzee betreft gecombineerd. Begonnen is met twee pontons en één sleep boot. Later wordt het bedrijf uitgebreid tot drie pontons en twee sleepboten. Er ontstaat dan een aaneengesloten losbedrijf. Het lossen van een ponton met 20000 ton steen duurt ongeveer zes dagen. Op en nabij het werk kan de breuksteen zowel worden opgeslagen in depots in het water van de werkhavens als in depots op het land. Wat voor depot men kiest, wordt uitgemaakt door het tempo waarin de steen moet worden verwerkt, de plaats van verwerken en het materieel voor aanvoer en overslag. Na onderzoek van verschillende modellen heeft men besloten voor de breuksteen uit Finland uitsluitend droge depots aan te leggen, en gedeeltelijk droge, gedeeltelijk natte depots voor de breuksteen uit Duitsland. Van de steen uit Duitsland worden alleen de sorteringen Fig. 3. Werkhavens en steende pots. NOORD BEVELAND 431

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1981 | | pagina 25