Uit de Finse groeve werd begin januari nog één ponton aangevoerd met 18 500 ton steen 300/1000 kg; daarna werd de aanvoer gestopt vanwege zware ijsgang. In het tweede kwartaal 1981 wordt de aanvoer uit Finland hervat. Op 4 februari 1981 is het middendeel van het casco van de 'Cardium' met goed gevolg te water gelaten en dezelfde dag nog versleept naar het grote dokte Kiel-Gaarden. In dit dok worden de zijsecties aangebouwd. Medio 1981 wordt het casco naar Neder land versleept voor de verdere afbouw van de mattenlegpon- ton; dan worden de baggerlad- der, de lieren, het dekhuis, de afzink-, ladder- en verdich- tingsbokken, het mattenrol- werkbordes en de verdich tingsinstallatie gemonteerd. Voor het aanbrengen van grindbestortingen rondom de funderingsmatten wordt het asfaltschip 'Jan Heijmans', eigendom van Bitumarin B.V., uitgebreid tot grindstorter. Flet casco van het asfaltschip wordt verbreed tot 39 m en voorzien van voorraadsilo's, een transportsysteem, een stortpijp met aan de onderzijde een opschooninstallatie en een doseerinstallatie. Flet merendeel van de ver bouwingswerkzaamheden is inmiddels opgedragen aan in Nederland gevestigde bedrij ven. Op het proeventerrein te Schelphoek werden de proe ven met de rolstrooier afge rond. Ook de proeven met betrekking tot de aansluiting van de funderingsmat op de ondergrond kwamen gereed. Voorts werd een aanvang gemaakt met het beproeven van een zogenaamde zachte kubel, een stortemmer van flexibel materiaal, die grote kluiten asfaltbeton tegen de pijlers moet kunnen aanbren gen zonder ze te beschadigen. In de stroomgoot te Lith wordt begonnen met proeven om de rolstrooier verder op schaal te beproeven in stromend water. In Kats werden verdichtings- proeven uitgevoerd op de funderingsmat en op de grindzak rond de pijlervoet. Proeven in verband met de vervorming van de funderings mat tijdens het afzinken staan nog op het programma. De bouw van de pijlers vor dert gestaag; er is enige voor sprong op de planning. Alle 19 pijlers in compartiment I van de bouwput Schaar zijn op hoogte en worden verder afgewerkt, opdat in augustus de inundatie plaats kan vinden. Daarna zal de dijk doorgebaggerd worden. Ter plaatse van de doorbagge- ring wordt een afmeersteiger voor het hefschip gebouwd, zodat dit vaartuig rond de jaarwisseling op de Ooster- schelde ontvangen kan worden voor een proefperiode. In compartiment li zijn alle 27 pijlers in uitvoering, terwijl in compartiment III de eerste vloeren van de resterende 20 pijlers gestort zijn. In totaal is meer dan de helft van het beton gestort. Het repetitie effect gaat duidelijk een rol spelen, zodat reeds nu de arbeidsinzet beperkt kan worden. Te Kats is de bouw begonnen van de landhoofdelementen en van schijven universeel inzetbare pijler- en keerwan- den voor de randpijlers. Op deze bouwplaats zullen (vanaf begin 1983) eveneens de verkeerskokers, bovenbalken en hamerstukken gebouwd worden; de dorpelbalken worden vanaf midden 1982 gemaakt in compartiment IV van de bouwput Schaar. Er worden voorbereidingen getroffen om half april te kunnen aanvangen met het heien van 18 stuks extra ankerpalen ter verankering van het drijvend materieel in de sluitgaten. Het ontwerp van de schuiven is vrijwel voltooid. De aanvraag voor prijsaanbieding aan de aannemingscombinatie Ostem is begin februari 1981 verzonden; de prijsaanbieding vindt plaats in april. Het definitieve ontwerp van de bewegingswerken voor de schuiven maakt goede vorde ringen. De besturing van de schuiven wacht op de definitieve beslissing ter zake van het beheer. Het ontwerp van het bedieningsgebouw verloopt als gepland. 406

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1981 | | pagina 56