/erbreding van de nieuwe kanaaldijken is ver plaatsing van het gemaal nodig, en moet de op- /oerhoogte worden aangepast. In afwachting /an de resultaten van een op handen zijnde ruil- /erkaveling in de Yerseke Moer wordt voors- ïands gerekend op een achterwaartse verplaat sing van het gemaal. Bij uitvoering van deze uilverkaveling is het niet denkbeeldig dat het jemaal verplaatst wordt naar Vlake, en wel op jrond van cultuurtechnische overwegingen. n Hansweert wordt het bestaande tracé van het ;anaal verlaten. Het zuidelijkste deel van het hans bestaande kanaal wordt afgesloten van fe Westerschelde, en voor een deel bestemd als pecieberging. Uit economische overwegingen vordt het bestaande sluizencomplex slechts ten iele geslecht; verder wordt het opgenomen in -Ie specieberging. De detaillering en het toe- omstige gebruik van de speciebergplaats ge- chiedt in overleg met de gemeente. Ook bij Wemeldinge wordt via de open kanaal- rm naar de Oosterschelde het bestaande tracé erlaten. Een deel van het oude kanaal - met an de nieuwe omstandigheden aangepaste dij en - wordt gehandhaafd ten behoeve van de ieuwe loswal. Het bestaande sluizencomplex omt in zoverre te vervallen dat de hoogwater- ering wordt vervangen door een dam onge- eer ter plaatse van de huidige Bonzijbrug. Over et gebruik van de aldus ontstane voorhaven /ordt nog overleg gepleegd met de gemeente apelle. Handhaving van één van de sluizen ten ehoeve van een binnenhaven met stagnant ail behoort tot de mogelijkheden. Dit laatste ou winterberging van jachten mogelijk maken, et ligt echter in de bedoeling dit gehele gebied an de gemeente Kapelle over te dragen; de oanciële consequenties zijn dus vooral voor aze gemeente van belang, et gedeelte van het oude kanaal tussen de af- amming bij de Bonzijbrug en de afdamming j de nieuwe loswal wordt een specieberging, o wel zo dat hier uitbreiding van het bestaande dustrieterrein mogelijk wordt. itvoering de tracé-nota werd als minst ongunstige aats voor de specieberging de Prinsenplaat in da Oosterschelde genoemd. Naarmate het giondmechanische onderzoek vorderde, werd het gebruik van de Prinsenplaat voor specieber ging minder aantrekkelijk: de benodigde opper vlakte bleek bij gelijkblijvende put-inhoud gro- t r te zijn dan verwacht en daarmee ook de be nodigde omdijkingslengte; de bruikbaarheid v: n het uitkomende zand viel tegen; de kosten stegen ook door de uitspraak van de regio dat na specieberging de oorspronkelijke toestand van het slik hersteld moest worden. Dit alles leidde tot het bestuderen van alternatieven voor de grondbalans. Rekening houdend met de bruikbaarheid van de bij de kanaalverbreding vrijkomende specie werd toen gekozen voor een grondbalans waarbij zoveel mogelijk werk met werk gemaakt wordt. De benodigde specie wordt - met name het zand voor de spoorwegopritten - verder uit de Westerschelde betrokken. De onbruikbare spe cie wordt in de Westerschelde geborgen. De verhouding tussen halen van en brengen naar de Westerschelde is hierbij min of meer in even wicht. Een consequentie van deze keuze is wel dat de grondwerken van het gehele project veel meer aan elkaar gekoppeld zijn. Rekening houdend met de bruikbaarheid van de vrijkomende specie en op basis van de aan de nieuwe kanaaldijken te stellen eisen is een alge meen dijkprofiel vastgesteld. Daarna werd een schema voor het grondverzet gemaakt, waarna de bestekken konden worden ingedeeld en ge faseerd. Gaan we er van uit dat de grondaankoop in 1981 kan zijn voltooid, dan is het mogelijk om in 1986 de eerste schutkolk van het sluizencomplex ge reed te hebben voor de scheepvaart. Een jaar la ter kan de tweede kolk operationeel zijn. Onder druk van de economische omstandighe den zal het gedeelte ten noorden van de Vlake- bruggen twee jaar verschoven worden. Vertra ging van de bouw van het sluizencomplex - en daardoor langer handhaven van de slechte wa terkering van het huidige sluizencomplex - is uit veiligheidsoverwegingen niet verantwoord. In de tracé-nota is voor de gekozen variant een ra ming van kosten opgenomen ad f 520 miljoen. Dit bedrag was in 1980 toegenomen tot f 550 miljoen. De toeneming is een gevolg van de prijsstijgingen sinds 1977. Toch is intussen op een aantal onderdelen winst geboekt door minder kostbare methodes of constructies toe te passen. Al eerder werd de re tourbemaling bij de bouw van het sluizencom plex genoemd. De verplaatsing van de huidige verkeerspost Hansweert naar de nieuwe ooste lijke havenmond omvat geen vernieuwing van het gebouw; ook de keuze van 4 roldeuren in plaats van 16 in het oorspronkelijke ontwerp, heeft bijgedragen tot een beperking van de kostenstijgingen. 395

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1981 | | pagina 45