/erbreding van de nieuwe kanaaldijken is ver
plaatsing van het gemaal nodig, en moet de op-
/oerhoogte worden aangepast. In afwachting
/an de resultaten van een op handen zijnde ruil-
/erkaveling in de Yerseke Moer wordt voors-
ïands gerekend op een achterwaartse verplaat
sing van het gemaal. Bij uitvoering van deze
uilverkaveling is het niet denkbeeldig dat het
jemaal verplaatst wordt naar Vlake, en wel op
jrond van cultuurtechnische overwegingen.
n Hansweert wordt het bestaande tracé van het
;anaal verlaten. Het zuidelijkste deel van het
hans bestaande kanaal wordt afgesloten van
fe Westerschelde, en voor een deel bestemd als
pecieberging. Uit economische overwegingen
vordt het bestaande sluizencomplex slechts ten
iele geslecht; verder wordt het opgenomen in
-Ie specieberging. De detaillering en het toe-
omstige gebruik van de speciebergplaats ge-
chiedt in overleg met de gemeente.
Ook bij Wemeldinge wordt via de open kanaal-
rm naar de Oosterschelde het bestaande tracé
erlaten. Een deel van het oude kanaal - met
an de nieuwe omstandigheden aangepaste dij
en - wordt gehandhaafd ten behoeve van de
ieuwe loswal. Het bestaande sluizencomplex
omt in zoverre te vervallen dat de hoogwater-
ering wordt vervangen door een dam onge-
eer ter plaatse van de huidige Bonzijbrug. Over
et gebruik van de aldus ontstane voorhaven
/ordt nog overleg gepleegd met de gemeente
apelle. Handhaving van één van de sluizen ten
ehoeve van een binnenhaven met stagnant
ail behoort tot de mogelijkheden. Dit laatste
ou winterberging van jachten mogelijk maken,
et ligt echter in de bedoeling dit gehele gebied
an de gemeente Kapelle over te dragen; de
oanciële consequenties zijn dus vooral voor
aze gemeente van belang,
et gedeelte van het oude kanaal tussen de af-
amming bij de Bonzijbrug en de afdamming
j de nieuwe loswal wordt een specieberging,
o wel zo dat hier uitbreiding van het bestaande
dustrieterrein mogelijk wordt.
itvoering
de tracé-nota werd als minst ongunstige
aats voor de specieberging de Prinsenplaat in
da Oosterschelde genoemd. Naarmate het
giondmechanische onderzoek vorderde, werd
het gebruik van de Prinsenplaat voor specieber
ging minder aantrekkelijk: de benodigde opper
vlakte bleek bij gelijkblijvende put-inhoud gro-
t r te zijn dan verwacht en daarmee ook de be
nodigde omdijkingslengte; de bruikbaarheid
v: n het uitkomende zand viel tegen; de kosten
stegen ook door de uitspraak van de regio dat
na specieberging de oorspronkelijke toestand
van het slik hersteld moest worden. Dit alles
leidde tot het bestuderen van alternatieven voor
de grondbalans. Rekening houdend met de
bruikbaarheid van de bij de kanaalverbreding
vrijkomende specie werd toen gekozen voor
een grondbalans waarbij zoveel mogelijk werk
met werk gemaakt wordt.
De benodigde specie wordt - met name het
zand voor de spoorwegopritten - verder uit de
Westerschelde betrokken. De onbruikbare spe
cie wordt in de Westerschelde geborgen. De
verhouding tussen halen van en brengen naar
de Westerschelde is hierbij min of meer in even
wicht. Een consequentie van deze keuze is wel
dat de grondwerken van het gehele project veel
meer aan elkaar gekoppeld zijn.
Rekening houdend met de bruikbaarheid van de
vrijkomende specie en op basis van de aan de
nieuwe kanaaldijken te stellen eisen is een alge
meen dijkprofiel vastgesteld. Daarna werd een
schema voor het grondverzet gemaakt, waarna
de bestekken konden worden ingedeeld en ge
faseerd.
Gaan we er van uit dat de grondaankoop in 1981
kan zijn voltooid, dan is het mogelijk om in 1986
de eerste schutkolk van het sluizencomplex ge
reed te hebben voor de scheepvaart. Een jaar la
ter kan de tweede kolk operationeel zijn.
Onder druk van de economische omstandighe
den zal het gedeelte ten noorden van de Vlake-
bruggen twee jaar verschoven worden. Vertra
ging van de bouw van het sluizencomplex - en
daardoor langer handhaven van de slechte wa
terkering van het huidige sluizencomplex - is uit
veiligheidsoverwegingen niet verantwoord. In
de tracé-nota is voor de gekozen variant een ra
ming van kosten opgenomen ad f 520 miljoen.
Dit bedrag was in 1980 toegenomen tot f 550
miljoen. De toeneming is een gevolg van de
prijsstijgingen sinds 1977.
Toch is intussen op een aantal onderdelen winst
geboekt door minder kostbare methodes of
constructies toe te passen. Al eerder werd de re
tourbemaling bij de bouw van het sluizencom
plex genoemd. De verplaatsing van de huidige
verkeerspost Hansweert naar de nieuwe ooste
lijke havenmond omvat geen vernieuwing van
het gebouw; ook de keuze van 4 roldeuren in
plaats van 16 in het oorspronkelijke ontwerp,
heeft bijgedragen tot een beperking van de
kostenstijgingen.
395