Na onderzoek is een bruikbaar alternatief voor die dure uitvoeringsmethode gevonden in de 'vorm van een retourbemaling. De kuip en de onderwaterbetonvloer kunnen nu lichter wor den uitgevoerd; toch blijft het gebied waarbin nen de grondwaterstand verlaagd wordt, be perkt tot het werkterrein van het sluizencom- plex. Oeververbindingen In principe blijven alle bestaande oeververbin dingen gehandhaafd. De verbinding voor (brom)fietsers en voetgangers over het sluizen- complex Hansweert is reeds besproken. De Vla- ketunnel in Rijksweg 58 is destijds reeds op vol doende diepte en lengte aangelegd, en vergt derhalve verder geen aanpassingen. De Bonzijbrug in Wemeldinge wordt vervangen door een vaste verbinding ter plaatse van de af damming van het oude kanaal. De overige verbindingen, te weten die in Rijks weg 258 en de spoorlijn Bergen op Zoom-Vlis- singen - de Vlakebruggen -, en in de rijksweg Yersekedam-Kloetinge - de Postbrug -, zullen worden gehandhaafd door de bouw van nieuwe bruggen. Deze nieuwe bruggen zijn nodig we gens de verbreding van het kanaal, en het ge dempte getij van de Oosterschelde, dat voort aan ook zal optreden op het kanaal. Alle bruggen krijgen een vaste overspanning en een beweegbaar gedeelte. De vaste overspan ningen worden loodrecht op de kanaalas geme ten 126 m lang. Daarnaast komen beweegbare delen met een doorvaartbreedte van 25 m, ter zijde van het doorgaande kanaal en bereikbaar via in- en uitvoegstroken. De onderkant van de vaste gedeelten is vastge steld op N.A.P. 10,60 m; dat is rijnvaarthoogte -9,10 m -, boven N.A.P. 1,50 m als aangeno men maatgevende hoogwaterstand. De Vlakebruggen zijn 100 m ten noorden van de bestaande bruggen geprojecteerd om de spoor wegverbinding ongehinderd doorgang te doen vinden tijdens de bouw van de nieuwe bruggen. De nieuwe Postbrug wordt op dezelfde plaats herbouwd teneinde zo min mogelijk landbouw- en natuurgronden te verliezen. Dit heeft als con sequentie dat deze verbinding gedurende de bouw verbroken wordt. De bestaande drie loswallen in Hansweert die ieder 100 m lang zijn, worden vervangen door één nieuwe loswal, die wat hoogte en diepgang betreft geschikt is onder de toekomstige getij omstandigheden. Thans zijn als uitgangsafme tingen gegeven 200 m lengte bij een breedte van 30 m. Grotere lengte is eventueel mogelijk, mits dit in een reële behoefte voorziet. De nieu we loswal wordt ten noordwesten van het nieu we sluizencomplex gesitueerd, in de nabijheid van het bedrijfsterrein van Hansweert-West. In Wemeldinge wordt het oude kanaal zo afge sloten dat een doodlopend gedeelte ontstaat aan het nieuwe kanaal. In dit gedeelte is een nieuwe loswal geprojecteerd ter vervanging van de huidige loswal nabij het industrieterrein. De juiste plaats van de loswal ten opzichte van de olietransportleidingen en goederentrans portbanden van de belanghebbende bedrijven wordt nog nader uitgewerkt. Overige werken In het algemeen worden de bestaande verbin dingen gehandhaafd door verlegging of aan passing. Dit geldt volledig voor de interlokale verbindingen zowel in Oost-West richting - Rijksweg 58, de spoorweg, Rijksweg 258 en de Postweg -, als in Noord-Zuid richting - Wemel- dinge-Postbrug-Vlakebrug-Hansweert-West. De overige wegen hebben veelal meer dan één functie: landbouwverkeer, ontsluiting van per celen en onderhoud van dijken. Ook hier wordt in principe elke functie gehandhaafd. In overleg met de ruilverkaveling Kapelle-Wemeldinge zijn een aantal wegen overbodig verklaard, wegens gewijzigde functies. Het wegennet wordt daar aangepast. Het aantal en de plaatsen van de vereiste krui singen van wegen onderling en van wegen met waterlopen is in overleg met de betrokken be heerders vastgesteld. Ten noorden van de Vlakebruggen blijven de aanpassingen van kabels en leidingen beperkt, l e huidige Postbrug, gezien omdat de in 1973 nieuw gelegde zinkers ter vanuit het zuiden. plaatse van de leidingenstrook reeds bemeten 393

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1981 | | pagina 43