Fig. 3. De invloed van het toegepaste schema op het beeld van de deformaties is duidelijk te zien. Fig. 4. Ontwerpgrafiek voor de afmetingen van de pijler. 23 ^0 750 1000 1250 1500 1750 2000 OPPERVLAKTE IN m* 23 26 NUMMER VAN DE PROEF KEUZE ONTWERP 3 volgden nog twee proeven in verband met de proef op schaal 110 te Kats en met betrekking tot de studie naar de invloed van het spannings niveau op de deformaties, dit laatste mede in verband met de vertaling van de schaalproefre- sultaten naar de werkelijkheid. Er werden twee typen belastingschema's toegepast, regular (R), en regular-irregular (R-l) (fig. 2). Schema R is opgebouwd uit een repeterend aantal delen, waarin de vervalkracht en de golfbelasting constant zijn. Het belasting niveau neemt toe van deel tot deel. Het tweede belastingschema, R-l, bestaat eveneens uit delen met een toenemend belastingniveau. Hier is echter de golfbelasting binnen het deel niet constant, maar neemt aanvankelijk toe tot een bepaald maximum, om vervolgens weer geleidelijk af te nemen. Zo'n belastingschema geeft beter weer hoe een 372 4 storm wordt opgebouwd; het is ook toegepast in de schaalproeven te Kats. Een typisch resultaat van de in de centrifugeproeven gemeten deformaties is te zien in fig. 3. Daaruit is af te leiden dat het meer realistische belas tingschema R-l resulteert in kleinere deformaties dan het eerstgenoemde. De resultaten van de parameterstudie voor de ontwerpvariabelen zijn samengevat in ontwerp- grafieken, waarvan figuur 4 een voorbeeld toont. Met behulp van deze grafieken kan, vanuit een oogpunt van grondmechanische deformaties, een betere keuze uit de ontwerp- varianten gemaakt worden. De invloed van de inbeddingsdiepte van de pijler in de drempel op de deformaties blijkt bij toenemende inbeddingsdiepte aanvankelijk af te nemen. Bij verdere inbeddding neemt ze

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1981 | | pagina 22