omvat in dit geval alle tijd die ligt tussen 1,5
meter vloed- en 1,5 meter ebstroom.
Gemiddeld duurt een kenteringsvenster van 1,5
meter/seconde stroom drie uur. Voor een
enkele ankerdraadkoppeling is ongeveer 1 uur
nodig, zodat in één venster drie draadkoppelin
gen met één vaartuig kunnen worden uitge
voerd.
Tot op heden waren de te behandelen vaartui
gen voornamelijk: het verdichtingsschip
Mytilus', de dustpanzuiger 'Sliedrecht 27', de
afvierpontons en het multi-functionele werk-
schip 'Jan Heymans'. De 'Mytilus' is uitgerust
met acht ankerdraden, en de overige vaartuigen
net zes draden.
Om een vaartuig uitgerust met 8 ankerdraden
e behandelen, zou rekening houdend met
kenteringsvensters van 3 uur en één enkele
draadbehandeling per uur, 14 uur tijd gemoeid
ijn. Met behulp van twee ankerbehandelings-
/aartuigen vergt hetzelfde werk ongeveer 7
uur.
n de nabije toekomst echter zal de ankerbehan-
feling veel intensiever worden en de stroom
iterker.
De combinaties 'Jan Heymans'/'Cardium' voor
iet aanbrengen van de fundering. 'Macoma
DOS I' voor het leggen van de tegelmat en
Wlacoma'/'Ostrea' voor het plaatsen van de
tijiers vergen ieder al 16 ankerbehandelingen.
Behalve genoemde combinaties komen er in
Ie naaste toekomst nog meer vaartuigen in de
Dosterscheldemond. Bij de uitvoering van de
irempel werkt men voornamelijk met afvierpon-
ons en bij het plaatsen van de dorpelbalken
oornamelijk met de 'Taklift IV' en de Taklift I'.
ot op heden werden de ankerbehandelingen
erricht met twee daartoe aangepaste vaartui
en geassisteerd door sleepboten en boegbak-
:en. Daar is nu op ruime schaal ervaring mee
'pgedaan. Op basis van deze ervaring en met
iet oog op de toekomstige groei van de
ctiviteiten is besloten tot de bouw van een
lieuw en specifiek voor de ankerbehandeling
itgerust vaartuig, de'Area' (Ark).
)e 'Area' moet aan talrijke ontwerpeisen
oldoen: Het schip moet een geringe hoogte
ebben en een geringe diepgang, maar toch
eewaardig zijn onder op de Oosterschelde
eersende omstandigheden,
aarbij manoeuvreervaardig in sterke stroom-
ebieden. Het moet beschikken over een
etrekkelijk lang werkdek en uitgerust worden
.et een hekrol, een kraan, een sleeplier en een
pspoellier. De paaltrektenslotte moet minstens
20 ton bedragen.
Te ontwerpeisen hebben geleid tot de volgende
jofdgegevens van de 'Area': lengte: 30
meter, breedte: 10 meter, holte: 3,50 meter,
diepgang: 2,20 meter, kruiplijn: 6,50 meter.
De lengte van het vaartuig wordt voornamelijk
bepaald door de lengte van het werkdek. Om
de boei en de ballastplaat aan dek te halen en
voldoende werkruimte over te houden is
minimaal een werkdek van 11 meter vereist. De
opstelling van lieren, dekhuis en werkruimte op
het voorschip hebben de totale lengte van het
vaartuig op 30 meter gebracht.
De breedte van het werkdek wordt bepaald
door de breedte van de werkankers. Dit
resulteert in een totale breedte van 10 meter.
Om tenminste 12-tons ankers aan dek te
kunnen vervoeren en overboord te kunnen
laden of lossen wordt het vaartuig uitgerust
met een 75 ton/meter kraan, waarmee maximaal
15 ton gewicht over 5 meter afstand van het
hart van de kraan kan worden opgepakt. De
367