tracé van de kering moest wor
den weggehaald, is nu verwij
derd. De dustpanzuiger kon
worden afgevoerd.
Medio oktober 1980 is op
nieuw gestart met het aanvul
len van het cunet. In november
werd een tweede hopperzui
ger ingezet. Besloten werd het
grove Noordzeezand te ver
vangen door matig fijn tot grof
zand uit de Oosterschelde.
Men verwacht in februari 1981
gereed te komen met de hop
perwerkzaamheden.
Het verdichten werd begonnen
in de stroomgeul Hammen.
Verscheidene stagnaties wa
ren er de oorzaak van dat niet
steeds met vier trilnaalden kon
worden gewerkt. Er zijn inmid
dels extra motoren bijge
plaatst voor het aandrijven van
de vibratoren.
Vanwege de onvoldoende ver
dichtingsresultaten is besloten
voortaan een stapafstand van
4 meter aan te houden, in
plaats van 5 meter.
Begin oktober is grondonder
zoek verricht naar de verdichte
gebieden in de Hammen.
Twee pijlervakken bleken op
nieuw behandeld te moeten
worden.
Voor de opbouw van de drem
pel is regelmatig breuksteen
aangevoerd, die wordt opge
slagen op het damvak Geul.
Uit twee Duitse groeven wordt
steen aangevoerd met rivier
duwbakken van ongeveer 2500
ton. In het afgelopen halfjaar
in 150000 ton breuksteen op
deze wijze binnengekomen. De
breuksteen uit de Finse groeve
wordt aangevoerd op zee-pon
tons van 20 000 ton. Tot nog
toe werd vanuit Finland 70 000
ton aangevoerd.
De hal van de filtermattenfa-
briek is voor een groot gedeel
te al voorzien van dak- en wand-
beplating. De verlichting is
bijna gereed. De kettingplaten-
vloeren zijn geïnstalleerd. Bin
nenkort wordt begonnen met
het inregelen van de gelijk
loop van de verschillende ba
nen.
In de fabriekshal worden on
dertussen doseerinstallaties
aangebracht. De korvenloods
is gereed, en de korventran-
sporteurs geplaatst. De silo's
met hun opvoer- en transport
banden zijn, op de elektrische
aansluitingen na, klaar.
Men brengt thans terrein- en
wegverhardingen aan. De voor
de loswal benodigde geprefa
briceerde betonnen elementen
zijn aanbesteed; dit is het laat
ste onderdeel van het beton
werk.
Met het stortklaar maken van
de fundering voor de wiggen-
loods is een begin gemaakt.
Op 23 december werd de
bouw van de afmeer- en op-
schoonponton opgedragen
aan de scheepswerf De Mer-
wedete Hardinxveld. Dit werk
tuig moet met zijn 28,5 m bre
de zuigmond het zand verwij
deren van de fundering van de
pijlers. Tegelijk dient het als af-
meerponton voor het hefschip
dat de pijlers gaat plaatsen.
In Schelphoek worden proe
ven uitgevoerd met funde-
ringsmatten, om de aansluiting
op de bodem na te gaan. Ook
in de stroomgoot bij Lith wordt
hiernaar onderzoek gedaan.
Ook de rolstrooier, die de ne
gatieve overlap tussen de fun-
deringsmatten moet vullen,
werd te Schelphoek beproefd.
Te Kats werd met succes als
laatste controle op de funder
ingsconstructie een oprolproef
uitgevoerd.
De bouw van de pijlers verliep
geheel volgens de planning. Er
zijn nu 44 pijlers in aanbouw,
waarvan er 15 volledig op
hoogte zijn gekomen.
352