Voortgang van het ontwerp
voor de Oosterschelde-kering
Hoewel er in vrijwel elk Driemaandelijks Bericht
nieuws wordt verstrekt over onderdelen van de
Oosterschelde-kering of over studies die daar
mee samenhangen, moeten we teruggaan tot
Bericht 87 (februari 1979) om een artikel te vin
den dat is gewijd aan de stand van zaken met
betrekking tot het algemeen ontwerp van de ke
ring. In dat artikel werd de toestand in ogen
schouw genomen van omstreeks november
1978.
Sedert dat tijdstip heeft het ontwerp een ver
dere ontwikkeling ondergaan. Verschillende
werkonderdelen en hulpwerken zijn reeds ge
reedgekomen of in uitvoering genomen; het to
taalontwerp heeft onder invloed daarvan lang
zamerhand zulke vaste vormen aangenomen,
dat de hoofdlijnen eenduidig zijn bepaald. Nog
slechts weinig onderdelen van het ontwerp vra
gen om verdieping van inzicht, alvorens tot de
uitvoering kan worden besloten.
Met de bouw van de Oosterschelde-kering
wordt beoogd de in de Deltawet bedoelde vei
ligheid tegen overstromingen door hoge storm
vloeden te scheppen en tegelijk het bestaande
waardevolle natuurlijke milieu zoveel mogelijkte
handhaven.
In de praktijk betekent dit dat de Oosterschelde-
kering als hoofdwaterkering een stormvloed
moet kunnen keren met een overschrijdings
kans van 1/4000 keer per jaar; maar tegelijk dat
het getijverschil bij Yerseke gemiddeld niet klei
ner mag zijn dan 2,70 m. Thans is het ongeveer
3,50 m. De kering moet daarenboven in 1985
operationeel zijn, en mag, wat de kosten betreft,
het eenmaal vastgestelde budget niet over
schrijden, behoudens inflatiecorrecties.
Daarnaast worden nog enkele belangrijke uit
gangspunten voor het ontwerp en de realise
ring van de Oosterschelde-kering in acht geno
men. Het ontwerp dient aan de toekomstige be-
heerderde benodigde vrijheidte bieden bij hetge-
bruik en beheer van de kering. Voor een groot
aantal onderdelen is gekozen voor een systeem
van prefabricage. Het voordeel hiervan is, dat
de kwaliteit van de gemaakte onderdelen beter
controleerbaar wordt, terwijl vermeden wordt
dat er langdurig moet worden gewerkt onder de
ruwe en ongewisse omstandigheden die in de
175
-PIJLER
ONDER DORPELBALK
BOVEN DORPELBALK
SCHUIF
-VERKEERSKOKER
DREMPEL
-FILTERMAT