Voortgang van het ontwerp voor de Oosterschelde-kering Hoewel er in vrijwel elk Driemaandelijks Bericht nieuws wordt verstrekt over onderdelen van de Oosterschelde-kering of over studies die daar mee samenhangen, moeten we teruggaan tot Bericht 87 (februari 1979) om een artikel te vin den dat is gewijd aan de stand van zaken met betrekking tot het algemeen ontwerp van de ke ring. In dat artikel werd de toestand in ogen schouw genomen van omstreeks november 1978. Sedert dat tijdstip heeft het ontwerp een ver dere ontwikkeling ondergaan. Verschillende werkonderdelen en hulpwerken zijn reeds ge reedgekomen of in uitvoering genomen; het to taalontwerp heeft onder invloed daarvan lang zamerhand zulke vaste vormen aangenomen, dat de hoofdlijnen eenduidig zijn bepaald. Nog slechts weinig onderdelen van het ontwerp vra gen om verdieping van inzicht, alvorens tot de uitvoering kan worden besloten. Met de bouw van de Oosterschelde-kering wordt beoogd de in de Deltawet bedoelde vei ligheid tegen overstromingen door hoge storm vloeden te scheppen en tegelijk het bestaande waardevolle natuurlijke milieu zoveel mogelijkte handhaven. In de praktijk betekent dit dat de Oosterschelde- kering als hoofdwaterkering een stormvloed moet kunnen keren met een overschrijdings kans van 1/4000 keer per jaar; maar tegelijk dat het getijverschil bij Yerseke gemiddeld niet klei ner mag zijn dan 2,70 m. Thans is het ongeveer 3,50 m. De kering moet daarenboven in 1985 operationeel zijn, en mag, wat de kosten betreft, het eenmaal vastgestelde budget niet over schrijden, behoudens inflatiecorrecties. Daarnaast worden nog enkele belangrijke uit gangspunten voor het ontwerp en de realise ring van de Oosterschelde-kering in acht geno men. Het ontwerp dient aan de toekomstige be- heerderde benodigde vrijheidte bieden bij hetge- bruik en beheer van de kering. Voor een groot aantal onderdelen is gekozen voor een systeem van prefabricage. Het voordeel hiervan is, dat de kwaliteit van de gemaakte onderdelen beter controleerbaar wordt, terwijl vermeden wordt dat er langdurig moet worden gewerkt onder de ruwe en ongewisse omstandigheden die in de 175 -PIJLER ONDER DORPELBALK BOVEN DORPELBALK SCHUIF -VERKEERSKOKER DREMPEL -FILTERMAT

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1980 | | pagina 5