1 doek. In elke filterlaag komen ook verticale scheidingswanden voor, zogenaamde 'korven', die moeten voorkomen dat de filterlagen uitzak ken wanneer de mat bij het afzinken verticaal hangt. Het geheel wordt bij elkaar gehouden door een groot aantal verticale stalen pennen. Om beschadiging van deze mat voor en tijdens het plaatsen van de pijlers te voorkomen, wordt er een tweede mat bovenop gelegd, van weer 32 cm dikte. Deze mat meet overigens 31 x 60 m, en is geheel met grind gevuld. Ter wille van de vormvastheid komt hij qua constructie geheel overeen met de hierboven beschreven filtermat. De 'Cardium' is tevens uitgerust met een zuig- systeem om zand weg te zuigen dat op de on- dermat ligt, vóórdat de bovenmat wordt aange bracht. In totaal zijn er 66 onder- en bovenmat ten nodig. Ontwikkelingen De eisen die worden gesteld aan de verpak kingsmaterialen waaruit de mat wordt opge bouwd, betreffen de sterkte, het behoud van fil terkwaliteit en de verwerkbaarheid. Door de Nederlandse industrie en de afdeling Ontwikkeling Nieuwe Werkmethoden van de Deltadienst werden de componenten, nadat de eisen waren geformuleerd, ontwikkeld en na testen verbeterd, net zolang tot aan de eisen werd voldaan. Zo ontstonden onder andere de 'drager', die tijdens het afzinken het sterkte element vormt, en de snelborgers waarmee de verticale stalen pennen worden vastgezet. Tot slot werd de ontworpen verpakking als ge heel beproefd. Hiertoe werden monsters van de mat gemaakt. Toen bleek dat die een deskundi ge mishandeling goed doorstonden, werd een Fig. 1. Dwarsdoorsnede van de stormvloedkering met onder- en bovenmatvan de fundering. Fig. 2. Opbouw van de filters in defunderingsmat. Foto rechts: Detailopname van de funderingsmat tijdens de beproeving. 3 m brede mat vervaardigd en op gelijke wijze op gerold als in de toekomst met de werkelijke mat zal gebeuren. Behalve de samenstellende materialen van de mat leverden ook de fabrieksinstallaties waar mee de mat gemaakt moet worden aan het ont werpteam het nodige hoofdbreken. Aan deze in stallaties worden hoge eisen gesteld wat betreft betrouwbaarheid inzake de kwaliteit van het produkt en bedrijfszekerheid. Gebreken in de zen zullen grote gevolgen hebben voor de bouw van de stormvloedkering en de voortgang van het werk. Gezien de grote omvang van het Oos- terscheldeproject zullen haperingen in de fabri cage ook belangrijke financiële consequenties hebben; denk aan de kosten van mat-reparaties en het gedwongen wachten van bijzonder mate rieel zoals de legponton 'Cardium' en het hef- schip 'Ostrea'. 126

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1980 | | pagina 12