Op een grote rol wordt de mat aangevoerd, in de mattenrolbeun gemanoeuvreerd en daar ge borgd, Vervolgens wordt de rol nog vier keer rondgewenteld, om er voldoende slagen van de afzinkdraden op te krijgen. Tijdens de afzinkma- noeuvre leveren deze draden de reactiekracht voor het gewicht van de afhangende mat. Voor dat met het plaatsen van de mat wordt begon nen, worden de afzinkdraden verbonden met de rol. Aan de andere kant zijn ze vastgemaakt aan zes afzinklieren, elk met een nominale trek kracht van 1600 kN. Ook moet de zinkbalk voor af worden losgekoppeld. Om deze werkzaam heden aan de buitenzijde van de rol mogelijk te maken is in een werkbordes voorzien dat aan de beide afzinkbokken hangt. Daarop zijn ook spe ciale echoloden geplaatst, die tijdens het afzin ken de vorm van het hangende matgedeelte op nemen. Die vormbepaling is nodig om te con troleren of de afzinksnelheid wel gelijke tred houdt met de snelheid waarmee de ponton wordt verhaald. De nauwkeurigheid waarmee de mat op de bo dem wordt gelegd, moet aan hoge eisen vol doen. In dwarsrichting is de tolerantie slechts 1 m. Om deze hoge graad van nauwkeurig heid te kunnen halen, wordt de positie van de ponton voortdurend zeer nauwkeurig ingeme ten. Hiervoor gebruikt men 'Minilirs', een hoek- meetinstrument dat te vergelijken is met een theodoliet, en dat een bekend punt op de pon ton waarop een zeer nauwkeurige afstandmeter is geplaatst, voordurend volgt. De ponton be schikt, om steeds de volgens de meetinformatie vereiste positie te kunnen innemen, over acht verhaallieren, twee op elk hoekpunt. Iedere an kerdraad is belegd op een ankerpaal. De plaats vastheid van de ponton wordt bevorderd door dat de acht ankerdraden ieder een forse voor spanning hebben gekregen. Hierdoor voorkomt men tevens dat ze de bodembescherming zou den kunnen raken en beschadigen. De juiste positionering is vooral van belang op het ogenblik dat het eerste stuk aan de grond komt. In diefase is hulp nodig van een andere ponton, die op enige afstand achter de 'Cardi- um' ligt, en vanwaar het begin van de mat met behulp van twee stuurdraden op het goede mo ment in de juiste positie op de zeebodem wordt neergelaten. Tijdens het verhalen van de 'Cardium' wordt ge durende enige tijd zowel een vlakke ondergrond gezogen met de dustpan als begonnen met het leggen van de mat. Om deze beide processen tegelijk te kunnen verrichten vanaf één vaartuig en op hetzelfde moment, moest veel aandacht worden besteed aan de inrichting van het bedie ningshuis en aan de interne communicatie. Als de mat eenmaal aan de grond is gebracht en de eindcontrole is verricht, worden de zinkbalken van de mat losgekoppeld en teruggewonnen. De lege mattenrol kan worden teruggestuurd naar de fabriek in de Roompothaven. In het sluitgat gaat men dan over tot het ver dichten van de zojuist afgezonken mat. Vanuit de mattenrolbeun wordt de verdichtingsbalk af- gevierd. Deze bak bestaat uit vier samenge- bouwde trilplaten, elk met een oppervlakte van 4,5 x 4 m. Uit proeven is gebleken dat met een slagkracht van 50 kN per vierkante meter in 2 a 3 minuten een optimale verdichting wordt be reikt. De bouw van de 'Cardium' is in onderdelen aan besteed. De baggerinstallatie, de ophanging van de mattenrol, de motoren, lieren en kranen zul len bij verschillende Nederlandse bedrijven wor den vervaardigd; de ponton zelf en enkele toebe horen zullen bij Howaldtswerke in Kiel (Duits land) worden gebouwd. De opbouw vindt gro tendeels in Kiel plaats. De 'Cardium' moeteind volgend jaar in bedrijf komen. De gehele bouw zal 92 miljoen gulden gaan kosten; de opdracht aan Howaldtswerke bedraagt 17 miljoen gulden. De 'Cardium' komt later gereed dan voorzien. Hierdoorzal een aantal activiteiten bij de bouw van de stormvloedkering sneller uitgevoerd moeten worden. Het bereiken van de beoogde veiligheid in 1985 komt hierdoor niet in gevaar. 132

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1980 | | pagina 18