1
doek. In elke filterlaag komen ook verticale
scheidingswanden voor, zogenaamde 'korven',
die moeten voorkomen dat de filterlagen uitzak
ken wanneer de mat bij het afzinken verticaal
hangt. Het geheel wordt bij elkaar gehouden
door een groot aantal verticale stalen pennen.
Om beschadiging van deze mat voor en tijdens
het plaatsen van de pijlers te voorkomen, wordt
er een tweede mat bovenop gelegd, van weer
32 cm dikte. Deze mat meet overigens 31 x 60 m,
en is geheel met grind gevuld. Ter wille van de
vormvastheid komt hij qua constructie geheel
overeen met de hierboven beschreven filtermat.
De 'Cardium' is tevens uitgerust met een zuig-
systeem om zand weg te zuigen dat op de on-
dermat ligt, vóórdat de bovenmat wordt aange
bracht. In totaal zijn er 66 onder- en bovenmat
ten nodig.
Ontwikkelingen
De eisen die worden gesteld aan de verpak
kingsmaterialen waaruit de mat wordt opge
bouwd, betreffen de sterkte, het behoud van fil
terkwaliteit en de verwerkbaarheid.
Door de Nederlandse industrie en de afdeling
Ontwikkeling Nieuwe Werkmethoden van de
Deltadienst werden de componenten, nadat de
eisen waren geformuleerd, ontwikkeld en na
testen verbeterd, net zolang tot aan de eisen
werd voldaan. Zo ontstonden onder andere
de 'drager', die tijdens het afzinken het sterkte
element vormt, en de snelborgers waarmee de
verticale stalen pennen worden vastgezet.
Tot slot werd de ontworpen verpakking als ge
heel beproefd. Hiertoe werden monsters van de
mat gemaakt. Toen bleek dat die een deskundi
ge mishandeling goed doorstonden, werd een
Fig. 1. Dwarsdoorsnede van
de stormvloedkering met
onder- en bovenmatvan de
fundering.
Fig. 2. Opbouw van de filters
in defunderingsmat.
Foto rechts: Detailopname
van de funderingsmat tijdens
de beproeving.
3 m brede mat vervaardigd en op gelijke wijze op
gerold als in de toekomst met de werkelijke mat
zal gebeuren.
Behalve de samenstellende materialen van de
mat leverden ook de fabrieksinstallaties waar
mee de mat gemaakt moet worden aan het ont
werpteam het nodige hoofdbreken. Aan deze in
stallaties worden hoge eisen gesteld wat betreft
betrouwbaarheid inzake de kwaliteit van het
produkt en bedrijfszekerheid. Gebreken in de
zen zullen grote gevolgen hebben voor de bouw
van de stormvloedkering en de voortgang van
het werk. Gezien de grote omvang van het Oos-
terscheldeproject zullen haperingen in de fabri
cage ook belangrijke financiële consequenties
hebben; denk aan de kosten van mat-reparaties
en het gedwongen wachten van bijzonder mate
rieel zoals de legponton 'Cardium' en het hef-
schip 'Ostrea'.
126