Samenvattingen
bracht, en wel aan de Oosterschelde-zijde van
het sluitgat Roompot.
Peilingen voor de stormvloedkering in de
Oosterschelde
3e Stormvloed waarschuwingsdienst
De in 1931 opgerichte Stormvloedwaarschu
wingsdienst (SVSD) geeft beheerders van zee
waterkeringen waarschuwingen wanneer er ho
ge waterstanden dreigen. De procedures wer
den na de stormramp van 1953 gemoderni
seerd, met een vergroting van de taak en de ver
antwoordelijkheid van de Rijkswaterstaat. De
beslissing of er een waarschuwing uit zal gaan,
ligt nu geheel bij de Rijkswaterstaat, al geeft het
K.N.M.I. nog steeds adviezen en prognoses.
Omdat de waterstanden langs de kust variëren,
is het kustgebied voor de SVSD verdeeld in vijf
secties waarvoor de situatie afzonderlijk beoor
deeld wordt.
Er kunnen al naar de ernst van de toestand tele
grammen worden uitgezonden voor beperkte of
uitgebreide dijkbewaking. In voorkomende ge
vallen kan men gebruik maken van een spoed-
alarmering.
De stortebedden van de stormvloedkering in de
Oosterschelde
De stortebedden vormen dat gedeelte van de
bodembescherming aan weerszijden van de
stormvloedkering in de Oosterschelde dat tegen
de zwaartste golf- en stroomaanval bestand
moet zijn. Er zal een constructie worden uitge
voerd die een combinatie is van de 'open' en de
'gesloten' variant die in aanmerking komen. De
overgang tussen het eigenlijke stortebed en de
drempel wordt een open filterconstructie, het
verdere gedeelte zal bestaan uit een 32 cm dikke
asfaltmastiekmat, afgestort met stortsteen
60/300 kg.
Het asfaltschip 'Jan Heymans' heeft inmiddels
een gedeelte van het gesloten stortebed aange-
Bij de uitvoering van de stormvloedkering in de
Oosterschelde zal veel gevraagd worden van de
meetdienst in het gebied: er zullen precieze en
frequente peilingen van de bodemligging moe
ten worden verricht, ten einde te voorkomen dat
de stormvloedkering zelf, of de kustverdedi-
gingswerken in de omgeving, door bodemero
sie gevaar lopen.
Behalve de akoestische uitrusting voor diepte
meting zijn op de meetschepen installaties no
dig die een zo exact mogelijke plaatsbepaling
mogelijk maken. In verband met de menigte
voorwerpen en vaartuigen in de sluitgaten
wordt afgezien van optische plaatsbepaling. Op
elke meetboot zal een radiografische plaatsbe-
paler worden geïnstalleerd. Ook voor de snelle
verwerking en presentatie van meetgegevens
wordt de apparatuur aan boord gemoderni
seerd.
De instrumentatie van de inlaatsluis in de
Volkerakdam
De inlaatsluis in de Volkerakdam fungeert, sa
men met de Haringvlietsluizen, als regelkraan
voor het waterbeheer in het noordelijk Deltage
bied. Tijdelijk heeft de sluis daarnaast nog een
andere functie, namelijk bestrijding van de zout-
last die de schutsluizen in de Volkerakdam uit
brengen op het zoete Hollands Diep.
Om het debiet van de inlaatsluis en de uitwer
king daarvan op het zoutgehalte in het Volkerak
snel te kunnen vaststellen, is een automatisch
meetnet in en rondom de sluis geïnstalleerd,
waarmee de waterstand, de stand van-de sluis
deuren, de geleidendheid en de temperatuur
van het water op verschillende punten wordt in
gewonnen, omgerekend en doorgeseind naar
verscheidene stations, op de Volkerakdam zelf,
te Hellevoetsluis en te Dordrecht.
Hydraulisch onderzoek voor de Philipsdam
Het zoet/zoutscheidingssysteem van de schut
sluizen in de Philipsdam zal worden verbeterd
ten opzichte van dat van de Kreekraksluizen, dat
overigens heeft gediend als voorbeeld voor het
ontwerp. Het gaat er bij dit systeem vooral om,
de grenslaag tussen het zoete en het zoute wa
ter zo beperkt mogelijk te houden. Verbeterin
gen in dit opzicht konden worden bereikt door
veranderingen in de constructie van de kolk-
wanden en van de geperforeerde dubbele sluis-
53