Samenvattingen bracht, en wel aan de Oosterschelde-zijde van het sluitgat Roompot. Peilingen voor de stormvloedkering in de Oosterschelde 3e Stormvloed waarschuwingsdienst De in 1931 opgerichte Stormvloedwaarschu wingsdienst (SVSD) geeft beheerders van zee waterkeringen waarschuwingen wanneer er ho ge waterstanden dreigen. De procedures wer den na de stormramp van 1953 gemoderni seerd, met een vergroting van de taak en de ver antwoordelijkheid van de Rijkswaterstaat. De beslissing of er een waarschuwing uit zal gaan, ligt nu geheel bij de Rijkswaterstaat, al geeft het K.N.M.I. nog steeds adviezen en prognoses. Omdat de waterstanden langs de kust variëren, is het kustgebied voor de SVSD verdeeld in vijf secties waarvoor de situatie afzonderlijk beoor deeld wordt. Er kunnen al naar de ernst van de toestand tele grammen worden uitgezonden voor beperkte of uitgebreide dijkbewaking. In voorkomende ge vallen kan men gebruik maken van een spoed- alarmering. De stortebedden van de stormvloedkering in de Oosterschelde De stortebedden vormen dat gedeelte van de bodembescherming aan weerszijden van de stormvloedkering in de Oosterschelde dat tegen de zwaartste golf- en stroomaanval bestand moet zijn. Er zal een constructie worden uitge voerd die een combinatie is van de 'open' en de 'gesloten' variant die in aanmerking komen. De overgang tussen het eigenlijke stortebed en de drempel wordt een open filterconstructie, het verdere gedeelte zal bestaan uit een 32 cm dikke asfaltmastiekmat, afgestort met stortsteen 60/300 kg. Het asfaltschip 'Jan Heymans' heeft inmiddels een gedeelte van het gesloten stortebed aange- Bij de uitvoering van de stormvloedkering in de Oosterschelde zal veel gevraagd worden van de meetdienst in het gebied: er zullen precieze en frequente peilingen van de bodemligging moe ten worden verricht, ten einde te voorkomen dat de stormvloedkering zelf, of de kustverdedi- gingswerken in de omgeving, door bodemero sie gevaar lopen. Behalve de akoestische uitrusting voor diepte meting zijn op de meetschepen installaties no dig die een zo exact mogelijke plaatsbepaling mogelijk maken. In verband met de menigte voorwerpen en vaartuigen in de sluitgaten wordt afgezien van optische plaatsbepaling. Op elke meetboot zal een radiografische plaatsbe- paler worden geïnstalleerd. Ook voor de snelle verwerking en presentatie van meetgegevens wordt de apparatuur aan boord gemoderni seerd. De instrumentatie van de inlaatsluis in de Volkerakdam De inlaatsluis in de Volkerakdam fungeert, sa men met de Haringvlietsluizen, als regelkraan voor het waterbeheer in het noordelijk Deltage bied. Tijdelijk heeft de sluis daarnaast nog een andere functie, namelijk bestrijding van de zout- last die de schutsluizen in de Volkerakdam uit brengen op het zoete Hollands Diep. Om het debiet van de inlaatsluis en de uitwer king daarvan op het zoutgehalte in het Volkerak snel te kunnen vaststellen, is een automatisch meetnet in en rondom de sluis geïnstalleerd, waarmee de waterstand, de stand van-de sluis deuren, de geleidendheid en de temperatuur van het water op verschillende punten wordt in gewonnen, omgerekend en doorgeseind naar verscheidene stations, op de Volkerakdam zelf, te Hellevoetsluis en te Dordrecht. Hydraulisch onderzoek voor de Philipsdam Het zoet/zoutscheidingssysteem van de schut sluizen in de Philipsdam zal worden verbeterd ten opzichte van dat van de Kreekraksluizen, dat overigens heeft gediend als voorbeeld voor het ontwerp. Het gaat er bij dit systeem vooral om, de grenslaag tussen het zoete en het zoute wa ter zo beperkt mogelijk te houden. Verbeterin gen in dit opzicht konden worden bereikt door veranderingen in de constructie van de kolk- wanden en van de geperforeerde dubbele sluis- 53

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1980 | | pagina 55