dan het U-peil. In het eerste geval wordt het ver
ergeringstelegram omstreeks 3 uur voor het
verwachte hoogwater verzonden, in het tweede
geval zo mogelijk 6 uur voor dat hoogwater.
De telegrammen
Per telex wordt aan het telegraafkantoor in Rot
terdam opdracht gegeven de telegrammen te
verzenden aan de betrokken sectoren. Hiervoor
wordt ook het telegraafkantoor in Amsterdam
ingeschakeld. De telefonistes van deze tele
graafkantoren geven de tekst van het telegram
in eerste instantie telefonisch door aan de ge
adresseerden. Later wordt het telegram be
zorgd. Ook via de radio wordt melding gemaakt
van de uitgegeven adviezen, en wel in het radio
weerbericht bij elke nieuwsuitzending.
De alarmering door de P.T.T. geschiedt volgens
tevoren opgestelde waarschuwingsschema's
en adres- en telefoonlijsten. De geadresseerden
zijn hierbij per sector ingedeeld in drie prioritei
ten: de verzending geschiedt in beginsel in
volgorde van prioriteit.
Het totale aantal geadresseerden bedraagt on
geveer 160. Een deel van hen wordt voor meer
sectoren gewaarschuwd. Indien voor alle secto
ren een telegram uitgaat, moeten dientengevol
ge ongeveer 225 telegrammen verzonden
worden.
Op de verzendlijsten staan de verantwoordelijke
dijkbeheerders - grotendeels functionarissen
van polders, waterschappen en hoogheemraad
schappen provinciale waterstaatsdiensten,
rijkswaterstaatsdiensten, de marine, de land
macht, de BB, Rijks- en gemeentepolitie, ge
meenten, verkeersposten van de N.S., de Belgi
sche stormvloeddiensten, de Rijksvoorlichtings
dienst en het A.N.P. De tijd die nodig is voor het
doorgeven van het telegram hangt af van de
grootte van de sector, van het aantal sectoren
dat tegelijk gewaarschuwd moet worden, en
van de bereikbaarheid van de geadresseerden.
Gemiddeld heeft men er een uur voor nodig.
Indien er door onverwachte ontwikkelingen ge
alarmeerd moet worden op een tijdstip dat zo
dicht ligt voor het tijdstip van hoogwater in een
of meer basisstations dat de normale procedure
voortelegramverzending niet doeltreffend
meer is, gaat het waarschuwingsbureau over op
de zogenaamde spoedalarmering. De geadres
seerden in de eerste prioriteitsklasse van het
waarschuwingssysteem worden dan recht
streeks door het waarschuwingsbureau ge
waarschuwd. Deze gealarmeerden verzorgen ver
volgens de verspreiding van het bericht over de
geadresseerden in de volgende prioriteitsklas-
senjdieophun beurt de melding verder doorge
ven. Dat gebeurt zoals in het waarschuwingssche
ma door middel van pijlen is aangegeven (fig. 3).
Alle geadresseerden zijn dan ook in het bezit van
het voor hen relevante deel van het waarschu
wingsschema met de bijbehorende adreslijsten.
De waarschuwing die met de spoedalarmering
gegeven wordt, betreft alleen het eerstkomende
hoogwater: bijgevolg wordt nadat dat hoogwa
ter is gepasseerd, ook geen opheffingstele
gram verzonden. Wel wordt het intrekken van
de waarschuwing via de radio bekendgemaakt.
Voor volgende hoogwaters geldt bij een even
tueel noodzakelijk dijkbewakingsadvies weer de
normale telegramverzending.
De ontvangers van de SVSD-telegrammen moe
ten afhankelijk van hun specifieke taak en afhan
kelijk van het gegeven advies de noodzakelijke
maatregelen treffen. Overigens zijn de verant
woordelijke dijkbeheerders, ook zonder dat zij
een advies van de SVSD hebben ontvangen, ge
houden de noodzakelijke maatregelen te ne
men: de SVSD heeft alleen een adviserende
functie.
Het advies voor uitgebreide dijkbewaking kan
tot gevolg hebben dat het zogenaamde dijkle-
ger doorlopend wacht gaat lopen over de dijk,
dat dijkmagazijnen waarin zich materiaal voor
het herstel van schade bevindt in paraatheid
worden gebracht, of zelfs dat er commandopos
ten van de BB worden bezet, en militaire eenhe
den worden geconsigneerd.
Op sommige plaatsen zal men reeds bij een ad
vies voor beperkte dijkbewaking en soms zelfs
nog eerder maatregelen moeten treffen, bij
voorbeeld daar waar coupures in de waterke
ring gesloten moeten worden, waar werken in
uitvoering zijn of waar kostbaar materiaal in vei
ligheid moet worden gebracht. In een beperkt
aantal gevallen worden hiervoor door de SVSD
aparte waarschuwingen gegeven; dat gebeurt
bij voorbeeld voor de stormvloedkering in de
Hollandse IJssel.
In de toekomst kan ook de stormvloedkering in
de Oosterschelde in het waarschuwingssys
teem van de SVSD opgenomen worden.
Bij de beoordeling van de werking van de SVSD
speelt naast de doeltreffendheid van de orga-
nistatie ook de juistheid van de voorspellingen
een grote rol.
Die trefzekerheid wordt uiteraard nauwlettend
in het oog gehouden. De mogelijkheid dat er ten
onrechte niet gewaarschuwd wordt, behoort
immers uitgesloten te worden, terwijl daarnaast
het aantal keren dat er ten onrechte wel gewaar
schuwd wordt, zo klein mogelijk moet blijven,
omdat dit de waakzaamheid kan verminderen
en onnodige kosten met zich brengt. Uit onder
zoekingen is gebleken dat de trefzekerheid alles
zins binnen redelijke grenzen ligt.
12