De ligging van de parallelweg kan echter weer
problemen oproepen met betrekking tot de ver
keersveiligheid. De vormgeving kan belangrijk
bijdragen aan de oplossing van die problemen.
Nemen we als voorbeeld de Oesterdam. Hier
zijn twee alternatieven denkbaar. In het ene al
ternatief is de hoofdrijbaan op de kruin van de
dam geprojecteerd. De parallelweg zou dan
oostelijk van de hoofdrijbaan komen te liggen,
aan de zijde van het Zoommeer, met een varië
rende hoogteligging en daardoor een meer af
wisselend beloop. Over een gedeelte van de
dam, langs het Marollegat, is in dit alternatief
behalve aan de zijde van het Zoommeer ook
langs de Oosterschelde een parallelweg gepro
jecteerd. Het andere alternatief geeft zowel aan
de parallelweg als aan de hoofdrijbaan een va
riërend beloop. De parallelweg is hier aan de zij
de van de Oosterschelde geprojecteerd, afwis-
THOLENSCHE OAT V THOLEN
selend op de berm of op de kruin van de dam.
Afhankelijk van de ligging van de parallelweg
ligt de hoofdrijbaan op de kruin of op de berm
aan de zijde van het Zoommeer.
De Oesterdam wordt gezien als de nieuwe
grens van de Oosterschelde. Het Verdronken
Land van het Markiezaat van Bergen op Zoom
geldt als een gebied met een geheel ander ka
rakter dan de Oosterschelde, gericht op Bergen
op Zoom en de zandgronden van westelijk
Noord-Brabant.
Nog een voorbeeld van de invloed van de vorm
geving op de ontwerpen zien we in de vorm van
de terreinen bij de in de Oesterdam te bouwen
sluis, het zogenaamde sluiseiland. Bij het ont
werp van het sluiseiland heeft als belangrijkste
uitgangspunt gegolden dat hier sprake is van
een kruising van een verkeersweg, de noord
zuid gerichte Oesterdam, met een waterweg, de