De ligging van de parallelweg kan echter weer problemen oproepen met betrekking tot de ver keersveiligheid. De vormgeving kan belangrijk bijdragen aan de oplossing van die problemen. Nemen we als voorbeeld de Oesterdam. Hier zijn twee alternatieven denkbaar. In het ene al ternatief is de hoofdrijbaan op de kruin van de dam geprojecteerd. De parallelweg zou dan oostelijk van de hoofdrijbaan komen te liggen, aan de zijde van het Zoommeer, met een varië rende hoogteligging en daardoor een meer af wisselend beloop. Over een gedeelte van de dam, langs het Marollegat, is in dit alternatief behalve aan de zijde van het Zoommeer ook langs de Oosterschelde een parallelweg gepro jecteerd. Het andere alternatief geeft zowel aan de parallelweg als aan de hoofdrijbaan een va riërend beloop. De parallelweg is hier aan de zij de van de Oosterschelde geprojecteerd, afwis- THOLENSCHE OAT V THOLEN selend op de berm of op de kruin van de dam. Afhankelijk van de ligging van de parallelweg ligt de hoofdrijbaan op de kruin of op de berm aan de zijde van het Zoommeer. De Oesterdam wordt gezien als de nieuwe grens van de Oosterschelde. Het Verdronken Land van het Markiezaat van Bergen op Zoom geldt als een gebied met een geheel ander ka rakter dan de Oosterschelde, gericht op Bergen op Zoom en de zandgronden van westelijk Noord-Brabant. Nog een voorbeeld van de invloed van de vorm geving op de ontwerpen zien we in de vorm van de terreinen bij de in de Oesterdam te bouwen sluis, het zogenaamde sluiseiland. Bij het ont werp van het sluiseiland heeft als belangrijkste uitgangspunt gegolden dat hier sprake is van een kruising van een verkeersweg, de noord zuid gerichte Oesterdam, met een waterweg, de

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1979 | | pagina 23