materiaal dat aan de bovengenoemde eisen voldoet, is blijkens de uitgevoerde proeven alu- miniumbrons. Het bestaat voor 80 uit koper, voor 10% uit aluminium en voorde overige 10 uit ijzer, nikkel en mangaan. Door het hoge koperpercentage is het betrekkelijk ongevoelig voor aangroeiing. De breedte van de schuifgeleidingen wordt, be halve door de breedte van de glijdvlakken op de eindharren, ook bepaald door de stand van de pijlers. Deze zal niet altijd helemaal loodrecht zijn ten gevolge van de onvlakheid van het fun- deringsbed en de uiteindelijk optredende ver plaatsingen als gevolg van de vervorming van het funderingsbed onder invloed van de belas ting op de kering. Daarnaast is ook de ongelijk- loop van de schuiven van belang. Dit verschijn sel ontstaat doordat iedere schuif wordt bewo gen door twee hefcilinders. Ten gevolge van verschil in weerstanden in de olieleidingen, ver schil in wrijvingscoëfficiënten en zo meer, zal de ene hefcilinder wat sneller kunnen bewegen dan de andere. De maximale ongelijkloop en scheefstand van de schuif wordt bepaald door de nauwkeurigheid van de gelijkloopregeling. Door bovengenoemde oorzaken wordt de beno digde breedte van de schuifgeleiding - afhanke lijk van de funderingsdiepte van de pijler - 3 4 maal de breedte van het glijdvlak op de eindhar. Tijdens het bewegen van de schuiven zullen die zich onder invloed van scheef inlopende golven zijdelings verplaatsen. Met het oog daarop is in de sponning in de pijler tevens een zijgeleiding opgenomen en op de eindhar een zijaanslag. De schuiven worden bewogen door middel van twee hefcilinders. Ze zijn scharnierend beves tigd aan de schuiven en aan de oplegjukken op de pijlers, zodat eventuele scheefstand van de schuiven en/of de pijlers kan worden opge nomen. Tengevolge van de horizontale belasting op de schuiven tijdens een sluiting kunnen de wrij vingskrachten zo hoog oplopen dat het eigen gewicht van de schuiven niet voldoende is om de schuiven te laten zakken. De cilinders moe ten de schuiven tijdens het sluiten dan ook naar beneden kunnen drukken. De maximale belas ting voor de hefcilinders treedt op wanneer de schuiven bij overschrijding van het grenspeil worden gesloten. Aan de bedrijfszekerheid van de bewegingswerken - het geheel van hefcilin ders, hydraulische aggregaten en elektrische in stallaties-worden hoge eisen gesteld, teneinde de kans op één of meer weigerende schuiven kleiner dan 2 x 10-3 per jaarte houden. De hydraulische aggregaten, transformatoren en elektrische verbindingen worden opgesteld in de over de kering lopende brug koker. Hier door kan een reparatieploeg een eventueel op tredende storing, zelfs onder de meest slechte weersomstandigheden, verhelpen. De bediening van de kering geschiedt in princi pe centraal, hoewel iedere schuif ook ter plaatse kan worden bediend. Voor een goed beheer is volledige informatie over de stand waarin ie dere schuif staat, noodzakelijk. Bovendien zal de werking van de onderdelen van het bewegings- werk continu worden gesignaleerd. Aanzicht van de stormvloedke ring met ingehangen schuiven. Noordzeezijde. De tekenaar heeft voor de duidelijkheid het water gedeeltelijk weggedacht 507

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1979 | | pagina 19