materiaal dat aan de bovengenoemde eisen
voldoet, is blijkens de uitgevoerde proeven alu-
miniumbrons. Het bestaat voor 80 uit koper,
voor 10% uit aluminium en voorde overige
10 uit ijzer, nikkel en mangaan. Door het hoge
koperpercentage is het betrekkelijk ongevoelig
voor aangroeiing.
De breedte van de schuifgeleidingen wordt, be
halve door de breedte van de glijdvlakken op de
eindharren, ook bepaald door de stand van de
pijlers. Deze zal niet altijd helemaal loodrecht
zijn ten gevolge van de onvlakheid van het fun-
deringsbed en de uiteindelijk optredende ver
plaatsingen als gevolg van de vervorming van
het funderingsbed onder invloed van de belas
ting op de kering. Daarnaast is ook de ongelijk-
loop van de schuiven van belang. Dit verschijn
sel ontstaat doordat iedere schuif wordt bewo
gen door twee hefcilinders. Ten gevolge van
verschil in weerstanden in de olieleidingen, ver
schil in wrijvingscoëfficiënten en zo meer, zal de
ene hefcilinder wat sneller kunnen bewegen
dan de andere. De maximale ongelijkloop en
scheefstand van de schuif wordt bepaald door
de nauwkeurigheid van de gelijkloopregeling.
Door bovengenoemde oorzaken wordt de beno
digde breedte van de schuifgeleiding - afhanke
lijk van de funderingsdiepte van de pijler - 3 4
maal de breedte van het glijdvlak op de eindhar.
Tijdens het bewegen van de schuiven zullen die
zich onder invloed van scheef inlopende golven
zijdelings verplaatsen. Met het oog daarop is in
de sponning in de pijler tevens een zijgeleiding
opgenomen en op de eindhar een zijaanslag. De
schuiven worden bewogen door middel van
twee hefcilinders. Ze zijn scharnierend beves
tigd aan de schuiven en aan de oplegjukken op
de pijlers, zodat eventuele scheefstand van de
schuiven en/of de pijlers kan worden opge
nomen.
Tengevolge van de horizontale belasting op de
schuiven tijdens een sluiting kunnen de wrij
vingskrachten zo hoog oplopen dat het eigen
gewicht van de schuiven niet voldoende is om
de schuiven te laten zakken. De cilinders moe
ten de schuiven tijdens het sluiten dan ook naar
beneden kunnen drukken. De maximale belas
ting voor de hefcilinders treedt op wanneer de
schuiven bij overschrijding van het grenspeil
worden gesloten. Aan de bedrijfszekerheid van
de bewegingswerken - het geheel van hefcilin
ders, hydraulische aggregaten en elektrische in
stallaties-worden hoge eisen gesteld, teneinde
de kans op één of meer weigerende schuiven
kleiner dan 2 x 10-3 per jaarte houden.
De hydraulische aggregaten, transformatoren
en elektrische verbindingen worden opgesteld
in de over de kering lopende brug koker. Hier
door kan een reparatieploeg een eventueel op
tredende storing, zelfs onder de meest slechte
weersomstandigheden, verhelpen.
De bediening van de kering geschiedt in princi
pe centraal, hoewel iedere schuif ook ter plaatse
kan worden bediend. Voor een goed beheer is
volledige informatie over de stand waarin ie
dere schuif staat, noodzakelijk. Bovendien zal de
werking van de onderdelen van het bewegings-
werk continu worden gesignaleerd.
Aanzicht van de stormvloedke
ring met ingehangen schuiven.
Noordzeezijde. De tekenaar
heeft voor de duidelijkheid het
water gedeeltelijk weggedacht
507