Partiële dijkversterking bij de
bebouwde kom van Yerseke
In 1974 heeft de regering besloten de Ooster-
schelde niet in 1978 volledig af te sluiten, maar
een afsluitbare stormvloedkering te bouwen die
pas in 1985 de nodige veiligheid kan bieden. Als
uitvloeisel van deze beslissing is in dat jaar te
vens besloten de dijken rond de Oosterschelde
bestand te maken tegen een storm met een
overschrijdingsfrequentie van 1/500 keer per
jaar. Deze zogenaamde 'partiële dijkversterking'
hield in dat de dijken over een lengte van ruim
140 km moesten worden versterkt. Om nog vol
doende lang plezier van deze versterking te heb
ben, dienden de werken in 1980 klaar te zijn.
Bij voorbaat stond vast dat er vele problemen
zouden zijn op te lossen, met name op plaatsen
waar in of nabij de dijk bebouwing staat, zoals
te Yerseke, Colijnsplaat en Bruinisse, of waar
landbouwkundige belangen botsen met natuur-
en milieubelangen; deze laatste tegenstelling
komt overal voor waar gekozen moet worden
voor versterking aan de binnen-dan wel de bui
tenzijde van de bestaande dijk.
Deze problemen doen zich voor ondanks het feit
dat de dijkversterking beperkt blijft of, zoals
men het in dit verband noemt, 'partieel'. Ver
sterking tot de Deltanorm van 1/4000 keer per
jaar zou deze problemen nog aanmerkelijk ver
groot hebben.
Van de bebouwde kommen is Yerseke wel bij
zonder moeilijk. Dit artikel geeft een beschrij
ving van de problemen en de oplossingen die in
de gegeven situatie gevonden zijn.
In Yerseke zijn langs een deel van de bebouwde
kom aan de buitenzijde van de dijk mossel- en
oesterbedrijven gevestigd. Het was ondenk
baar, dat omwille van de dijkversterking ofwel
op grote schaal woonbebouwing zou moeten
worden afgebroken, ofwel bedrijven aan de zee
zijde van de dijk worden geliquideerd. Toch
416
moest de dijk worden verzwaard.
De gemeente Reimerswaal, waartoe Yerseke
behoort, wenste de ingreep voor de dijkverster
kingen tegelijk te gebruiken om de bedrijfssitu
atie aanzienlijk te verbeteren.
In 1977 werd een overleggroep gevormd tussei
de gemeente, het Waterschap en het Bureau
Dijkversterking Oosterschelde. Na grondmecha
nisch en waterloopkundig onderzoek zijn vele
plannen ontwikkeld met hulp van een speciale
technische adviesgroep, waarin ook de Provin
ciale Waterstaat zitting had.
Na veel studie en overleg werd uiteindelijk in fe
bruari 1978, na afweging van technische, eco
nomische en planologische factoren, een dijk
versterkingsplan aan de Stuurgroep gepresen
teerd dat de basis vormt voor de nu gekozen of -
lossing.
Hierbij werd het dijkgedeelte langs Yerseke vai -
af de Yersekedam tot het begin van de Olzen-
polder in 4 vakken verdeeld: vak A loopt van df
Yersekedam tot de Vissershaven; vak B gaat
van de Vissershaven tot en met de Jachthaven
vak C loopt langs de Oesterbinnenputten bij de
Julianastraat en vak D is het gedeelte langs de
Molenpolder.
Na vele besprekingen met tal van belangheb
benden en na vele detailaanpassingen van het
plan werd uiteindelijk in het najaar van 1978 tu
sen de gemeente Reimerswaal, het Waterscha
Zuid-Beveland en het Rijk overeenstemming b
reikt over de definitieve opzet.
Hierbij komen zowel het tot de verantwoorde
lijkheid van het waterschap horende dijkverster
kingselement als de door de gemeente gewen
ste verbetering van de bedrijfsinfrastructuur tc t
hun recht.
We geven nu een nadere beschrijving van de
dijkversterking in de vier vakken.