Samenvattingen De probabilistische benadering van het ont werp van de Stormvloedkering IV. Constructieve aspecten Bij industriële produkten, zoals t.v.-toestellen, kan men op experimentele wijze vaststellen hoe lang de levensduur van het artikel is, en waar het aan kapot gaat. De stormvloedkering in de Oosterschelde wordt maar in één exemplaar gebouwd; hier moet dus uit modellen en berekeningen vooraf blijken, welke bezwijkkans de kering heeft, en hoeveel veiligheid de constructie in feite aan de inwo nersvan Zeeland biedt. Het Project Sormvloedkering Oosterschelde; organisatie en werkwijze Om de voorbereidingen tot de bouw van de stormvloedkering in de Oosterschelde op effec tieve wijze te organiseren, is een project-organi satie opgezet, met als centraal coördinerend orgaan de Projectgroep Oosterschelde (PGO). Op een iets lager niveau wordt het gehele project nader georganiseerd in 35 deelprojecten, die verder worden opgesplitst in 'activiteiten'. Van de stafgroepen, die coördinerende en onder steunende taken vervullen, worden met name de groepen Planning en Kostprijs besproken. Bij de uitvoering van het werk zullen de verant woordelijkheden niet berusten bij de project-or ganisatie, maar bij de betrokken directies van de Rijkswaterstaat: de Deltadienst, de directie Sluizen en Stuwen en de directie Bruggen. Stand van zaken met betrekking tot het ontwerp van de stormvloedkering Uit recent onderzoek is gebleken dat de belas tingen loodrecht op de stormvloedkering op 20% minder kunnen worden geschat dan voor heen werd aangenomen. Ook op andere punten van het ontwerp vinden nog steeds aanpassingen plaats aan de veran derende inzichten. De dikte van de pijlers wordt wat groter, maar zowel de hoogte als de lengte kunnen worden verkleind. De dorpelbalk, die vroeger rechthoe kig werd getekend, krijgt de vorm van een trape zium. In het totale ontwerp wordt zoveel reserve-door stroomprofiel opgenomen, dat het gewenste getijverschil van 2,70 m bij Yerseke, zeker be reikt kan worden. Interactie van de pijlers van de stormvloed kering met de drempel en de ondergrond De pijlers van de stormvloedkering moeten de golf- en vervalkrachten die op de kering worden uitgeoefend, afvoeren naar de ondergrond. Ge deeltelijk geschiedt dat langs de voetplaat, ge deeltelijk langs de pijlerwanden. Om de afmetingen van deze onderdelen te kun nen berekenen, is het nodig te weten hoe de krachten verdeeld zijn. Aangaande de wrijvings weerstand tussen voetplaat en funderingsbed zijn in Schelphoek proeven gedaan op grote schaal. Ook werd nader onderzoek ingesteld naar de grootte van de dwarsbelastingen op de pijlers. De verplaatsingen van de onderbalk bleken ui terst gering te zijn. Wel zal aan de Oosterschel- dekant een extra zware bestorting moeten wor den aangebracht, in verband met de grote wa terstandsverschillen die bij gesloten kering mo gelijk zijn tussen het buitenwater en het bekken. Geoponton en duikerklok Het plan om in de mond van de Oosterschelde een beweegbare stormvloedkering te bouwen, noodzaakte ertoe, het grondmechanisch onder zoek ter plaatse sterk te intensiveren, en uit te voeren tot veel grotere diepte dan voorheen. Daarom kon de bouw van nieuwe werktuigen niet uitblijven. In dit artikel worden er twee be schreven; de geoponton, een hulpschip voor het uitvoeren van sonderingen en boringen; en een 70 ton wegende duikerklok, die vanaf de geoponton te water wordt gelaten. De duikerklo die tot 200 m waterdruk kan weerstaan, staat via een kogelscharnier alzijdig beweegbaar op een voetplaat, zodat hij altijd in loodrechte stand kan worden gevijzeld. Vanuit de klok kunnen sonderingen en boringen worden verricht. Ook zitten er ramen in voor visuele observatie. 380

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1979 | | pagina 54