de bouwfasen verzekerd is. Naast de hydrauli sche beschouwingen is ook aandacht besteed aan de grondmechanische stabiliteit van de drempel. Uit glijvlakberekeningen is gebleken dat de meest kritieke glijvlakken zich in de nabij heid van de dorpelbalk bevinden, waar het schijnbare gewicht van het drempelmateriaal wordt gereduceerd door stromingsdrukken. Om toch een aanvaardbare veiligheid te bereiken is besloten de aanstorting tegen de Oosterschel- dezijde van de dorpelbalk te verhogen. Nader onderzoek naar de interactiekrachten tussen aanstortingen en dorpelbalken is nog in uitvoe ring. de overgebleven ontwerp- en uitvoeringsaspec ten nader te analyseren. Hierbij speelt vooral de aanzanding tussen de opeenvolgende handelin gen een rol. Op de kwantificering van die aan zanding, en de uitvoeringsaspecten van de drempel zal in een volgend Bericht nader wor den ingegaan. Op grond van de uitgevoerde onderzoekingen en berekeningen zijn thans opnieuw voorkeur- ontwerpen voor de drempel opgezet. Deze ont werpen dienen ertoe om in de komende periode 263

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 43