toestand die dringend verbetering behoeft. Men ziet overal bewijsstukken voor de stelling dat in de maatschappij veel dingen niet in de haak zijn, dat de consumptie op hol geslagen is, dat de be sluitvorming omgeven is door negatief te be oordelen zaken, dat uitbuiting van zwakkere groepen in de samenleving maar al te veel voor komt, dat het milieu verziekt wordt. De bewijs stukken hiervoor zijn onder meer vervallen woonbebouwing, industrieën die het landschap aantasten, vuilstorten, kerncentrales, bio-indus- trie en autowegen. In elk landschap zijn elemen ten te vinden die een gealarmeerde reactie of zelfs woede opwekken. Het landschap is de spiegel van een bedorven maatschappij. Aan de hand van inventarisaties van stad en landschap kan men een lange rij van maatschappelijke kwalen aan de kaak stellen. (Zie bijvoorbeeld het tijdschrift Wonen -TABK.) Zo is de kerncentrale in Borssele (waarschijnlijk permanent) en de Oosterscheldedam (in het verleden meer dan nu) een steen des aanstoots. 8. Het landschap als cultuurhistorie. Uit het landschap is de geschiedenis van het mensdom af te lezen. Sporen uit verschillende fasen van ons verleden zijn overal herkenbaar. Dit geeft een stuk zekerheid, geborgenheid: er is een continuüm van verleden naar heden. Het mense lijk bestaan gaat voort. Er zijn ook mensen die alleen willen terugkijken: in het verleden ligt een stuk zekerheid, in de toekomst slechts drei ging, vervlakking, ondergang van waarden. Een dergelijke perceptie hangt veelal samen met een grotere waardering voor datgene wat vroe ger tot stand kwam dan voor het nieuwe. Er is een neiging tot romantiseren van vroegere tij den. Behoud van de in het verleden ontstane kwaliteit is van het allerhoogste belang. Van een rijk en gevarieerd verleden getuigen stadjes als Veere, Zierikzee, en ook de riante boerderijen en voormalige buitenplaatsen op de kreekruggen van Walcheren. 9. Het landschap als sociale ruimte. Dit is de blik van de autochtone bevolking, die de zicht bare gebouwen en landerijen associeert met hun bewoners en gebruikers. Gebouwen en grond zijn van mensen die men kent. De percep tie van privé-eigendom en openbare ruimte is verschillend. Het zich wel bevinden hangt sa men met het stelsel van sociale relaties dat men heeft opgebouwd; belangrijke elementen zijn plaatsen waar men als individu kan fungeren in de gemeenschap. Zaken zoals herkenning en oriëntatie zijn zowel aan fysieke kenmerken als aan sociale bindingen gerelateerd. 1 Evaluatie In het voorgaande werd een aantal manieren van kijken naar het landschap opgesomd. Er zijn nog wel meer manieren van kijken. Er zijn even wel genoeg voorbeelden gegeven om enkele conclusies te kunnen trekken. Het kijken werd gerelateerd aan groepen van mensen met een verwante achtergrond en geïl lustreerd aan de hand van specifieke elementen en plaatselijke omstandigheden in het land schap, die een bepaalde manier van kijken be vorderen of mogelijk maken. Deze elementen en omstandigheden laten zich selecteren vanuit het geheel van de in het landschap aanwezige informatie. Daarbij is steeds gesteld dat groepsperceptie een veranderlijk gegeven is: veel mensen kijken in de loop van de tijd telkens weer anders, ande ren blijven evenwel voornamelijk op dezelfde manier waarnemen. Er zijn manieren van kijken waarvan we kunnen zeggen dat ze onderling te- I 239

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 19