S menvattingen
D probabilistische benadering van bouwkun-
d e ontwerpen
E is een belangrijke verandering gaande in
di ontwerpfilosofie van zeeweringen. De tot nu
tc gehanteerde deterministische methode
hi id in dat een zeewering werd ontworpen op
stormvloedstand met bijbehorende golfop-
10 p. De nieuwe, probabilistische methode
w kt met een statistische kansverdeling van
w terstanden en golfoplopen, en wil ook voor
d constructie zelf uitgaan van een kansverde-
11 ten aanzien van de sterkte der materialen.
V or zoveel mogelijk zal de nieuwe methode
w den toegepast bij het ontwerp van de storm-
vi adkering in de Oosterschelde.
0 twikkelingen in het denken over dijken
P de Deltacommissie heeft eenheid gebracht
ir e richtlijnen waaraan primaire zeeweringen
in et gehele land moeten voldoen. In deze
ri tlijnen wordt vooral de kruinhoogte van de
ze wering bepaald. Dit laat nog allerlei vrijheid
ir et kiezen van het dijkprofiel. De bezwijkkans
v; een dijk zal echter mede berusten op de
g overloop en op het bezwijkmechanisme
v; de dijk. Over beide factoren is nog weinig
bc ;nd. Als eerste stap in het onderzoek daar-
n. zal bestudeerd moeten worden, wat het
aa leel van de golfoverslag is in het bezwijken
va een dijk.
D ersterkingen in Zuid-Holland
Ie re dijkversterking in de provincie Zuid-Hol
le wordt sedert 1975 besproken in de 'Coördi-
n; commissie dijkverzwaring' waarin de over-
h en alle belanghebbende organisaties zijn
vertegenwoordigd. Deze werkwijze is bijzonder
nuttig gebleken. Tweederde van de versterkin
gen uit hoofde van de Deltawet is thans uitge
voerd. Er moet nu nog voor f700 miljoen
werk worden gemaakt. Er is een meerjarenplan
ning opgezet, zoveel mogelijk volgens de ur
gentie van de verschillende werkzaamheden.
Dijkversterkingen in Noord-Brabant
In de provincie Noord-Brabant is sedert de ramp
van februari 1953 het beheer van de zeewerkin
gen gecentraliseerd in één Hoogheemraad
schap. De rampschade werd in eerste instantie
hersteld volgens het zgn. 'zwakke-plekkenplan'.
De beveiliging van het noordelijk bekken door
de Haringvlietdam maakte het mogelijk oude
plannen voor het hoogwatervrijmaken van de
Biesbos en het Donge-gebied weer op te ne
men.
Milieu-aspecten van de partiële dijkverhoging
langs de Oosterschelde
De partiële dijkverhogingen langs de Ooster
schelde kunnen schadelijk zijn voor het natuur
lijk milieu. Vooral de natte uitvoeringswijze,
waarbij tijdelijk een werkstrook van 15 m nodig
is, kan veel schade aanrichten, met name op de
buitendijkse schorren, en in mindere mate de
binnendijkse inlagen en karrevelden. De dijken
zelf zullen bij behoud van hun oude steenglooi
ing na de verhoging weer een interessante in-
tergetijde-flora en -fauna krijgen. Op de grasmat
zal door nieuwe vormen van beheer veel van de
oude flora-rijkdom verdwijnen.
De Deltagoot
In verband met de voorstudies voor de storm
vloedkering in de Oosterschelde zijn grondme-
chanische proeven op grote schaal verricht in
o.a. de laboratoria van Oregon State University.
Meer en meer echter wordt ook in Nederland
behoefte gevoeld aan grote modelfaciliteiten
voor gecombineerd grondmechanisch/hydrau-
lisch onderzoek. Binnenkort zal dan ook in het
Waterloopkundig Laboratorium te Delft een
nieuwe stroomgoot worden geïnstalleerd van
250 m lang, met een dwarsdoorsnede van
5x5 m2.
Arbeidsvoorzieningen voor de Oosterschelde-
werken
De bouw van de stormvloedkering in de mond
van de Oosterschelde betekent 18 000 manjaren
werk. Gezien de krappe arbeidsmarkt in Zee
land, met name in de betonsector, zal het perso-
217