Dijkversterkingen in Zuid-Holland In sricht 70 (november 1974) werden onder an- de 3 de procedures belicht die moeten worden ge olgd bij versterkingswerken aan bestaande wr erkeringen ingevolge de Deltawet. Daar we d ook reeds gewezen op de vele belangen, dit bij de versterking van de waterkeringen be- tr< ken zijn. Omdat zich in Zuid-Holland in de ja- re daarna met betrekking tot deze aspecten ee aantal belangrijke ontwikkelingen heeft vo rgedaan, en het destijds geschetste beeld ni onaanzienlijk is gewijzigd, wordt in dit arti- ke opnieuw op deze materie ingegaan. Te ens wordt een overzicht gegeven van de st d der werkzaamheden in de provincie Zuid- Ht iand. D org voor de instandhouding van een goed s\ eem van waterkeringen is een belangrijk as eet van de waterstaatszorg. De grote bevol- ki sdichtheid van ons land, met name in Zuid- H and, stelt hoge eisen aan de waterkeringen. Tt ens dwingt de geringe beschikbare ruimte to en intensief grondgebruik voor verschillen de oeleinden. Veelal leidt dit dan ook tot ge- bi k van dezelfde ruimte voor verschillende di einden en belangen, met name ter plaatse ve de overgang van land naar water. De re- cr ie, de scheepvaart, de rivierafvoer, de na- tu wetenschappelijke, culturele en historische w den, de industrie, het wegverkeer, de w ngemeenschappen en de waterkering moe- te lemaal aan hun trekken komen. Het stre- Vi s, al die belangen harmonieus te integre- re Daarbij dient te worden bedacht, dat een vo ende veilige waterkering dient ter be- sc ming van alle andere genoemde belan- ge B t opstellen van plannen ter versterking van de terkeringen staan derhalve de normen pri mair, waaraan de versterkingen moeten vol doen, en die zijn vastgelegd in het rapport van de Deltacommissie. Voor de vormgeving en dus de wijze van ver sterking is echter binnen de daarvoor gegeven normen nog een groot aantal mogelijkheden aanwezig. In die speelruimte ligt de kans om ook de andere bij de beoordeling van de ver sterking van de waterkering betrokken belangen tot hun recht te doen komen. Daarbij onder scheiden we een aantal belangen van sociale en economische aard, en landschappelijke, cultu rele en natuurwetenschappelijke belangen. Vanuit een sociaal en economisch gezichtspunt is de veiligheid tegen overstromingen het eer ste belang, dat alle andere draagt. Daarnaast dient het belang te worden gerespecteerd van woongemeenschappen op en nabij de waterke ring, met de bijbehorende infrastructuur, waar onder we de industrieën langs de waterkering kunnen rekenen, die mede van groot belang zijn voor de instandhouding van de woongemeen schappen. De recreatie op en nabij de waterke ring is een derde sociaal-economisch belang waar rekening mee moet worden gehouden. Voorts dient zorg gedragen te worden voor een goede en veilige scheepvaartafwikkeling op de rivier; tevens dient te worden gezorgd voor een goede waterafvoer in het belang van de veilig heid tegen overstroming. De landschappelijke, culturele en natuurwetenschappelijke belangen kunnen als volgt worden geconcretiseerd: handhaving van rivier- en dorpsgezichten; in standhouding van monumentale bebouwing en bebouwing met groepswaarde; handhaving van de waterkering als onderdeel van het land schap en zorg voor de flora en fauna. De genoemde belangen zijn natuurlijk niet zel den onderling tegenstrijdig. Tot 1975 werd door 181

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 15