Dijkversterkingen in
Zuid-Holland
In sricht 70 (november 1974) werden onder an-
de 3 de procedures belicht die moeten worden
ge olgd bij versterkingswerken aan bestaande
wr erkeringen ingevolge de Deltawet. Daar
we d ook reeds gewezen op de vele belangen,
dit bij de versterking van de waterkeringen be-
tr< ken zijn. Omdat zich in Zuid-Holland in de ja-
re daarna met betrekking tot deze aspecten
ee aantal belangrijke ontwikkelingen heeft
vo rgedaan, en het destijds geschetste beeld
ni onaanzienlijk is gewijzigd, wordt in dit arti-
ke opnieuw op deze materie ingegaan.
Te ens wordt een overzicht gegeven van de
st d der werkzaamheden in de provincie Zuid-
Ht iand.
D org voor de instandhouding van een goed
s\ eem van waterkeringen is een belangrijk
as eet van de waterstaatszorg. De grote bevol-
ki sdichtheid van ons land, met name in Zuid-
H and, stelt hoge eisen aan de waterkeringen.
Tt ens dwingt de geringe beschikbare ruimte
to en intensief grondgebruik voor verschillen
de oeleinden. Veelal leidt dit dan ook tot ge-
bi k van dezelfde ruimte voor verschillende
di einden en belangen, met name ter plaatse
ve de overgang van land naar water. De re-
cr ie, de scheepvaart, de rivierafvoer, de na-
tu wetenschappelijke, culturele en historische
w den, de industrie, het wegverkeer, de
w ngemeenschappen en de waterkering moe-
te lemaal aan hun trekken komen. Het stre-
Vi s, al die belangen harmonieus te integre-
re Daarbij dient te worden bedacht, dat een
vo ende veilige waterkering dient ter be-
sc ming van alle andere genoemde belan-
ge
B t opstellen van plannen ter versterking van
de terkeringen staan derhalve de normen pri
mair, waaraan de versterkingen moeten vol
doen, en die zijn vastgelegd in het rapport van
de Deltacommissie.
Voor de vormgeving en dus de wijze van ver
sterking is echter binnen de daarvoor gegeven
normen nog een groot aantal mogelijkheden
aanwezig. In die speelruimte ligt de kans om
ook de andere bij de beoordeling van de ver
sterking van de waterkering betrokken belangen
tot hun recht te doen komen. Daarbij onder
scheiden we een aantal belangen van sociale en
economische aard, en landschappelijke, cultu
rele en natuurwetenschappelijke belangen.
Vanuit een sociaal en economisch gezichtspunt
is de veiligheid tegen overstromingen het eer
ste belang, dat alle andere draagt. Daarnaast
dient het belang te worden gerespecteerd van
woongemeenschappen op en nabij de waterke
ring, met de bijbehorende infrastructuur, waar
onder we de industrieën langs de waterkering
kunnen rekenen, die mede van groot belang zijn
voor de instandhouding van de woongemeen
schappen. De recreatie op en nabij de waterke
ring is een derde sociaal-economisch belang
waar rekening mee moet worden gehouden.
Voorts dient zorg gedragen te worden voor een
goede en veilige scheepvaartafwikkeling op de
rivier; tevens dient te worden gezorgd voor een
goede waterafvoer in het belang van de veilig
heid tegen overstroming. De landschappelijke,
culturele en natuurwetenschappelijke belangen
kunnen als volgt worden geconcretiseerd:
handhaving van rivier- en dorpsgezichten; in
standhouding van monumentale bebouwing en
bebouwing met groepswaarde; handhaving
van de waterkering als onderdeel van het land
schap en zorg voor de flora en fauna.
De genoemde belangen zijn natuurlijk niet zel
den onderling tegenstrijdig. Tot 1975 werd door
181