Summaries neel vooral uit Noord-Brabant moeten worden aangevoerd. Overwogen is daarom het bouw- dok voor de pijlers te situeren op het werkeiland voor de Philipssluizen. De vaarroute naar de Oosterscheldemond kruist dan echter de Zeelandbrug. De bouwplaats wordt gevestigd in het voormalige natte dok 'Schaar' in de Ooster scheldemond. Om de reistijden te verkorten komt er een vaste brugverbinding naar de wal. Voorzieningen voor een wegverbinding over de stormvloedkering Thans moet beslist worden welke voorzienin gen er dienen te worden getroffen aan de pijlers om later een wegverbinding over de storm vloedkering te kunnen realiseren. Er is een pro gnose gemaakt van het te verwachten door gaande verkeer, het plaatselijke verkeer en het recreatieverkeer. Een autoweg met parallelweg zal de geraamde behoeften meer dan volledig kunnen dekken. Vorderingen van de studies en voorbereidingen in verband met de stormvloedkering. 2e half jaar 1977 Voor zover ze niet in afzonderlijke artikelen zijn besproken worden de veranderingen die het ontwerp van de stormvloedkering, in de tweede helft van 1977 heeft ondergaan, hier genoemd. Zo is de onderlinge afstand van de pijlers ver groot tot 45 m. Het denkbeeld om dubbele af- sluitmiddelen toe te passen of althans de moge lijkheid daartoe open te houden is definitief ver laten. Ook bij het ontwerp van het hulpmaterieel zijn vorderingen gemaakt. The probabilistic approach to construction designs Important changes are taking place in the design philosophy of sea defense. The deterministic method applied up till now implied the design of a sea defense based on one single storm-surge level with an accompanying wave runup. The new probabilistic method uses a statistical distribution of chances of water levels and wa\ e runups, whereas the construction itself should also be based on the distribution of chances a; far as the strenght of the materials is concerne I. The new method will be used as much as possible with the design of the storm-surge barrier in the Oosterschelde. Developments in the philosophy about dikes It was the Delta Committee that ultimately unified the guide-lines which form the bases f r sea defenses for the whole country. These guide-lines mainly determine the height of the crest of the sea defenses. This still leaves a great latitude in the choice of the dike profile. However, the chances of collapse of a dike als depend on the wave runup and on the collapse-mechanism of the dike. As yet little is known a bout these two factors. A first step in the study about these factors should consist of examining the part that wave-overtopping pla1 s in the collapse of a dike. Raising of the dikes in Zuid-Holland Since 1975 every raising of a dike in the province of Zuid-Holland has been discussed i 218

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 52