SCHOUWEN NOORD BEVELAND arbeidsinzet sterk groeien, met 600 man; in 1983 neemt de arbeidsinzet weer met 500 af. Ter vergelijking: in de topjaren zal voor de ov ï- rige Oosterscheldewerken in dezelfde sector >n- geveer 600 man per jaar nodig zijn. Vervolger s is nagegaan hoe dit aantal van 1200 werkne mers kan worden verdeeld naar categorieën, :o- als timmerman/maatvoerder, betonafwerker spanner, lasser/bankwerker, machinist/kraan drijver, betonwerker, vlechter, enzovoort. Vei volgens is gekeken naar de verschillende reis af standen. Aangezien de wettelijke toegestane werk-, schaf-, en reistijd per dag van 11 Vi uur niet mag worden overschreden, kan daaruit worden berekend welk arbeidspotentieel bin nen het bereik van de werken ligt. Tegelijkertijd is onderzocht hoe een eventuel bouwplaats voor de betonnen onderdelen, g* si- tueerd in de Oosterscheldemonding, bereikb ar zou kunnen worden gemaakt. Overwogen zij. een brugverbinding met de vaste wal van Schouwen dan wel Noord-Beveland en een v :r- binding met veerboten dan wel snelboten. In Je analyse viel de veerboot spoedig af als niet a n- trekkelijk. Voor de overige drie alternatieven werden berekeningen uitgevoerd als boven cin schreven. De bereikbare regio's werden be paald, en het arbeidspotentieel dat voor de v\ ;r- ken in aanmerking zou kunnen komen daaru afgeleid. Een brugverbinding heeft boven de andere d t voordeel dat zij de reistijd tussen de vaste wa en de bouwplaats in de monding het meest b3- kort, met als resultaat dat bij gelijke arbeidsti d werknemers uit verder verwijderde regio's ki n- nen worden aangevoerd. Analyse van de arbeidsreserve in de verschil lende regio's, onderverdeeld naar de eerder Fig. 1. Situatie bouwput en brugverbinding in de mond van de Oosterschelde Fig. 2. Situatie van de bouw put voor de Philipssluizen, overwogen als alternatieve bouwplaats voor de pijlers 210

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 44