Fi 1. De alternatieven voor de be jwplaats van pijlers, en de bij >ehorende verbindingsroutes Fi 2. De inrichting van het bc iwdok 'Schaar' ot e van grootte lagen de kosten voor de bc rtverbinding plus de kosten verbonden aan ve iiesuren door langere reistijden, dicht bij di voor de bouw van een brug. Gi Kozen is voor een brugverbinding vanaf de zi dpunt van de kop van Schouwen naar de ju t hierom vervroegd aan te leggen haven de n van de buitenhaven Neeltje Jans. Het bi gtracé ligt 1100 m zeewaarts van de as Vc de stormvloedkering, om buiten de be inking en de ontgrondingskuilen te blijven er zo min mogelijk belemmering te vormen vc r de uitvoering tijdens de bouw van de st mvloedkering. De brug zal bestaan uit 20 overspanningen van 145 m, en dus or eveer 3 km lang zijn. Hij is ontworpen als ee wegdek met 2 rijstroken, gefundeerd op 19 ;talen palen met een diameter van 4 a 5 Hergebruik van de kabelbaanpylonen als fu lering wordt overwogen. De kosten voor de brugverbinding worden ge :iamd op 70 miljoen gulden. Pi ising van pijlers Or. de pijlers vanuit het bouwdok op hun plc ts in de kering te krijgen is, net zoals bij he ontwerp 'pijlers op putten', een speciaal stl materieel benodigd. Uit oriënterend on erzoek was al duidelijk geworden dat voor dit zerk een systeem nodig is dat een pij - binnen enkele decimeters nauwkeurig zoi kunnen plaatsen. De laatste maanden zijn twt hoofdvarianten van zo'n systeem verder uit ;werkt. Een van de varianten is een plaat sin seenheid met afzinkbare drijflichamen. De .ijler wordt dan door het innemen van wa rballast met de drijflichamen naar de bo< 3m gebracht en binnen deze drijfeenheden nai. vkeurig gepositioneerd. De andere variant is een plaatsingswerktuig met niet-afzinkbare drijflichamen. Dit schip maakt met zijn hef- poten contact met de bodem, vijzelt dan de drijflichamen uit het water omhoog en zinkt de pijler, geleid door de hefpoten, af waarna hij hem tussen diezelfde poten nauwkeurig positioneert. Een vergelijking van de twee hoofdvarianten leidde tot voorkeur voor dit laatste systeem. Dat is namelijk het minst stroom- en golf- gevoelig, hetgeen onmiddellijk terug te vinden is in de ankerkrachten, de noodzakelijke zwaarte van de ondersteuningsconstructies op de bodem, de dimensionering van het werk tuig in relatie tot zijn sterkte en zijn werk baarheid en de tijdsduur die men ter beschikking krijgt voor het verrichten van bepaalde stroom- en golfgevoelige hande lingen. In de komende twee maanden zullen er twee voorontwerpen van het systeem met niet- afzinkbare drijflichamen verder uitgewerkt worden, te weten een hefeiland met losse transportdrijvers en een zogenaamd jack-up schip met vaste drijvers. Bij het systeem met losse transportdrijvers moet worden onder zocht hoe met deze drijvers tussen de poten van het hefeiland te manoeuvreren, en hoe het zit met de mogelijkheid om andere werk zaamheden uit te voeren, bijvoorbeeld het opschonen van het fundatiebed. In het ontwerp wordt vooralsnog dezelfde werkbaarheid voor golven nagestreefd als voor het eerdergenoemde hefschip voor het plaatsen van putten en pijlers, namelijk een zeegang van 0,75 m of een deining van 0,4 m. Daar het overgrote deel der pijlers in een cunet geplaatst wordt, is de verwachting dat de maximale stroomsnelheden in het sluitgat 163

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 53