De bewegingswerken zullen hydraulisch wor
den aangedreven. Met hydraulische aandrij
ving van de schuiven kunnen de optredende
belastingen het beste worden overwonnen; er
kunnen zowel trek- als drukkrachten mee
worden uitgeoefend. Een hydraulische aan
drijving is ongevoelig voor plaatsingsfouten
en zettingen van de pijlers, de kosten zijn niet
al te hoog, het mechanisme is eenvoudig en
er kan een esthetisch bevredigende vorm
aan worden gegeven.
Ten gevolge van de horizontale belasting op
de schuif tijdens het sluiten kunnen de wrij
vingskrachten zo hoog oplopen dat het eigen
gewicht van een schuif niet voldoende is om
hem te laten zakken. De bewegingswerken
moeten de schuif dan naar beneden kunnen
drukken. Met het openen zal in principe ge
wacht worden tot het verval over de kering
klein is en dus ook de wrijvingskrachten klein
zijn.
Behalve de wrijvingskrachten moeten de
hydraulische cilinders bij het openen ook de
belasting ten gevolge van het eigen gewicht
en de op een schuif werkende zuigkrachten
kunnen overwinnen. Bij de grootste schuiven
kan de belasting oplopen tot 6000 kg trek
kracht per cilinder.
De hydraulische cilinders worden scharnie
rend bevestigd aan de schuiven en aan het
juk op de pijler, zodat de constructie onge
voelig is voor plaatsingsfouten en voor zet
tingen van de pijlers. De verbindingen tussen
de hydraulische cilinders en de leidingen
worden flexibel uitgevoerd.
In vergelijking met mechanische aandrijf
systemen, zoals spudpalen of meervoudig ge
koppelde heugelstangen hebben hydraulische
cilinders het voordeel dat het aantal onder
delen klein is en dat de kwetsbare onderdelen
niet aan atmosferische invloeden zijn bloot
gesteld. De zuigerstang van de hydraulische
cilinders is bij een geopende schuif in de
cilinders geschoven, zodat het oppervlak er
van niet wordt aangetast. Het aantal smeer-
punten blijft beperkt tot het onder- en boven-
draaipunt van de cilinders.
Aan de bedrijfszekerheid van de bewegings
werken worden hoge eisen gesteld. Bij het
ontwerp wordt er van uitgegaan dat de
sluitingsmanoeuvre onder alle omstandig
heden moet kunnen worden ingezet.
Storingsgevoelige onderdelen heeft de cilinder
weinig. Kleppen, spoelen, schakelaars,
pompen en motoren zijn ondergebracht in
de hydraulische aggregaten. Al deze onder
delen kunnen van een reserve worden voor
zien of dubbel worden uitgevoerd. De hydrau
lische aggregaten worden, met de elektrische
verbindingen, schakelkasten en transforma
toren, in de over de kering lopende brugkoke
ondergebracht. Dit maakt het in geval van
storing voor een reparatieploeg mogelijk zelf
onder de meest slechte weersomstandig
heden de storing te verhelpen dan wel een
mobiel aggregaat aan te sluiten.
In het BARCON-project worden thans ver
schillende sluitingsstrategieën bestudeerd,
waarbij de bewegingstijd van de schuiven
wordt gevarieerd. Op grond van de studies
wordt de voorkeur gegeven aan een sluitings
tijd van ongeveer één uur. Om gelijktijdige
beweging van alle schuiven mogelijk te maken
is een geïnstalleerd vermogen nodig van
5000 a 6000 kVA. Dit vermogen zal worden
opgewekt in een eigen dieselcentrale en via
hoogspanning over de kering worden
gedistribueerd. In de kering wordt vanuit een
aantal transformator- en schakelstations
laagspanning naar de verschillende hydrau
lische aggregaten geleid.
De kering zal in principe centraal worden
bediend. Daarnaast wordt het mogelijk ge
maakt om iedere schuif ter plaatse te
bedienen. Voor een goed beheer is het nodic
dat op een centraal punt volledige informatie
binnenkomt over de stand waarin elke schuif
staat. Indien de schuiven ook als regel-
schuiven worden gebruikt, zal elke schuif
afzonderlijk vanuit de centrale bedienings
ruimte op hoogte moeten kunnen worden
ingesteld. Daarnaast zal het functioneren var
de onderdelen van het bewegingswerk contiru
worden gecontroleerd; afwijkingen en sto
ringen zullen met behulp van een computer
centraal worden gesignaleerd.
160