De bewegingswerken zullen hydraulisch wor den aangedreven. Met hydraulische aandrij ving van de schuiven kunnen de optredende belastingen het beste worden overwonnen; er kunnen zowel trek- als drukkrachten mee worden uitgeoefend. Een hydraulische aan drijving is ongevoelig voor plaatsingsfouten en zettingen van de pijlers, de kosten zijn niet al te hoog, het mechanisme is eenvoudig en er kan een esthetisch bevredigende vorm aan worden gegeven. Ten gevolge van de horizontale belasting op de schuif tijdens het sluiten kunnen de wrij vingskrachten zo hoog oplopen dat het eigen gewicht van een schuif niet voldoende is om hem te laten zakken. De bewegingswerken moeten de schuif dan naar beneden kunnen drukken. Met het openen zal in principe ge wacht worden tot het verval over de kering klein is en dus ook de wrijvingskrachten klein zijn. Behalve de wrijvingskrachten moeten de hydraulische cilinders bij het openen ook de belasting ten gevolge van het eigen gewicht en de op een schuif werkende zuigkrachten kunnen overwinnen. Bij de grootste schuiven kan de belasting oplopen tot 6000 kg trek kracht per cilinder. De hydraulische cilinders worden scharnie rend bevestigd aan de schuiven en aan het juk op de pijler, zodat de constructie onge voelig is voor plaatsingsfouten en voor zet tingen van de pijlers. De verbindingen tussen de hydraulische cilinders en de leidingen worden flexibel uitgevoerd. In vergelijking met mechanische aandrijf systemen, zoals spudpalen of meervoudig ge koppelde heugelstangen hebben hydraulische cilinders het voordeel dat het aantal onder delen klein is en dat de kwetsbare onderdelen niet aan atmosferische invloeden zijn bloot gesteld. De zuigerstang van de hydraulische cilinders is bij een geopende schuif in de cilinders geschoven, zodat het oppervlak er van niet wordt aangetast. Het aantal smeer- punten blijft beperkt tot het onder- en boven- draaipunt van de cilinders. Aan de bedrijfszekerheid van de bewegings werken worden hoge eisen gesteld. Bij het ontwerp wordt er van uitgegaan dat de sluitingsmanoeuvre onder alle omstandig heden moet kunnen worden ingezet. Storingsgevoelige onderdelen heeft de cilinder weinig. Kleppen, spoelen, schakelaars, pompen en motoren zijn ondergebracht in de hydraulische aggregaten. Al deze onder delen kunnen van een reserve worden voor zien of dubbel worden uitgevoerd. De hydrau lische aggregaten worden, met de elektrische verbindingen, schakelkasten en transforma toren, in de over de kering lopende brugkoke ondergebracht. Dit maakt het in geval van storing voor een reparatieploeg mogelijk zelf onder de meest slechte weersomstandig heden de storing te verhelpen dan wel een mobiel aggregaat aan te sluiten. In het BARCON-project worden thans ver schillende sluitingsstrategieën bestudeerd, waarbij de bewegingstijd van de schuiven wordt gevarieerd. Op grond van de studies wordt de voorkeur gegeven aan een sluitings tijd van ongeveer één uur. Om gelijktijdige beweging van alle schuiven mogelijk te maken is een geïnstalleerd vermogen nodig van 5000 a 6000 kVA. Dit vermogen zal worden opgewekt in een eigen dieselcentrale en via hoogspanning over de kering worden gedistribueerd. In de kering wordt vanuit een aantal transformator- en schakelstations laagspanning naar de verschillende hydrau lische aggregaten geleid. De kering zal in principe centraal worden bediend. Daarnaast wordt het mogelijk ge maakt om iedere schuif ter plaatse te bedienen. Voor een goed beheer is het nodic dat op een centraal punt volledige informatie binnenkomt over de stand waarin elke schuif staat. Indien de schuiven ook als regel- schuiven worden gebruikt, zal elke schuif afzonderlijk vanuit de centrale bedienings ruimte op hoogte moeten kunnen worden ingesteld. Daarnaast zal het functioneren var de onderdelen van het bewegingswerk contiru worden gecontroleerd; afwijkingen en sto ringen zullen met behulp van een computer centraal worden gesignaleerd. 160

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 50