kan in het model onder verschillende com binaties van verval en golfbelasting in open of gesloten stand van de schuif worden bestudeerd. Op het ogenblik wordt in het Waterloop kundig Laboratorium een stijf sectiemodel van een schuif onderzocht. Dit model is zo inge richt, dat of in horizontale of in verticale richting trillingen kunnen ontstaan. Nagegaan wordt wat de invloed is van de vormgeving van de schuif op het trillings gedrag tijdens het sluiten en openen van de kering, zowel als bij gesloten kering. Het vervolg op dit onderzoek is het onderzoek aan een elastisch gelijkvormig model. Bij zo'n model wordt de schuif op schaal nagebouwd, maar in het algemeen niet van hetzelfde materiaal als een echte schuif. De bedoeling daarvan is om in het model dezelfde relatieve vervormingen te laten optreden als in werke lijkheid het geval zal zijn. Het voordeel van zulke modellen ten opzichte van andere is, dat een volledige driedimensionale reproductie van zowel het stroombeeld als de mecha nische eigenschappen en trillingsvormen wordt verkregen. Omdat het gedrag van de schuiven ook wordt beïnvloed door de omringende constructie-elementen - de relatief slappe dorpel- en bovenbalken - zijn ook die in het elastisch gelijkvormige model opgenomen. Het Waterloopkundig Laboratorium bereidt thans een elastisch gelijkvormig model voor van een tweetal schuiven. Parallel aan het fysisch modelonderzoek wordt ook een reken model opgezet voor het toetsen van de stijf heidseigenschappen van het model aan de werkelijkheid. Bewegingswerken Bij de dimensionering van de bewegings werken wordt ervan uitgegaan dat de schuiven tijdens een opkomende storm gesloten moeten kunnen worden. Onder deze omstandigheden moet gerekend worden op een verval van 5 m en een inkomende golf met een significante hoogte van 4,5 m. Om de grote horizontale belastingen tijdens sluiten van de kering te kunnen opnemen, is gekozen voor glijdschuiven. Bij dit type schuiven wordt de belasting over de gehele hoogte van de schuif naar de pijler afgevoerd. Dit in tegenstelling tot wielschuiven, waarbij de belasting via de wielen en dus geconcen treerd, naar de pijier wordt afgevoerd. Het nadeel van glijdschuiven ten opzichte van wielschuiven is echter de grotere wrijvings kracht die optreedt en door het bewegings- werk moet worden overwonnen. 158

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 48