Vorderingen in het ontwerp van de stormvloedkering in de Oosterschelde pe fundering Van de pijlers Bij alle wijzigingen die het ontwerp van de stormvloedkering tot nu toe onderging, rees steeds weer onmiddellijk de vraag of de fundering van de constructie mogelijk was. Beantwoording van die vraag vereiste veelal nader grondmechanisch onderzoek op met name die punten die juist voor het nieuwe ontwerp van belang waren, terwijl ze bij het voorgaande ontwerp mogelijk nog maar in geringe mate de aandacht hadden getrokken of als van secundair gewicht waren be schouwd. Nu is het gelukkig niet zo dat voor elk nieuw ontwerp een totaal nieuw grond mechanisch onderzoek nodig is. De algemene verkenning van de grondslag ter plaatse van de stormvloedkering, nodig bij alle ontwerpen, heeft ons al veel geleerd over de bodem samenstelling. In het gebied van de Oosterschelde komt zand voor dat op vele plaatsen losgepakt is, en de vervelende eigenschap heeft om zich onder bepaalde omstandigheden te gedragen als drijfzand wanneer het, verzadigd met water, in beweging wordt gebracht. Deze bodemsamenstelling heeft al herhaaldelijk geleid tot dijk- of oevervallen, waarbij grote hoeveelheden zand onder een flauwe helling van ca. 1 15 naar beneden glijden. Men spreekt dan van zettingsvloeiing. Dit verschijnsel is de laatste vijftien jaar onder werp van uitgebreide studie overal ter wereld, vooral daar waar men constructies ontwerpt die onderhevig zijn aan dynamische belas tingen, zoals bijvoorbeeld in zee of in aardbevingsgebieden. Alhoewel het verschijn sel van verweking en zettingsvloeiing nog niet in al zijn facetten voldoende bestudeerd is, is wel bekend hoe het in vele gevallen kan worden vermeden, of althans binnen aan vaardbare grenzen gehouden. Om dat te bereiken blijkt men het zandlichaam te moeten verdichten. Een ander aspect dat bij elk ontwerp van de stormvloedkering opduikt, is het effect van ce dynamische belasting - in casu de golfbelas- ting - op de constructie. Golven kunnen docr hun schoksgewijze belasting een kunstwerk aan het kantelen brengen, of het over geringe afstand te verplaatsen. Veelal worden constructies berekend niet op een dyna mische, maar op een statische belasting, waarbij dan een bepaalde deformatie uitge rekend wordt. Wanneer zo'n belasting echter vele malen herhaald wordt, wordt de ver plaatsing groter. Hoeveel groter, is nog niet goed te berekenen. Modelproeven moeten hierbij houvast geven. We stellen dus vast dat bij elk ontwerp in ieder geval de grondslag verkend diende te worden, het effect van losgepakt zand moe; i worden ingeschat en de kans dat er verwek tg zou optreden, en dat ook het dynamisch eff ct van de golfbelasting op de kering diende te worden vastgesteld. Voor het vinden van eet funderings-technische oplossing voor de stormvloedkering kan men echter niet volstaan met naar de grondslag te kijken. Ook de hydraulische situatie - golfbelastim en vervalbelasting op de kering in gesloten toestand en de daardoor veroorzaakte gron J- waterstroming onder de kering - en de problemen van de uitvoering hebben grote invloed op het ontwerp van de fundering. O n in het gebied van de Oosterschelde een fundering te kunnen ontwerpen voor een con structie als de stormvloedkering moeten hoje eisen gesteld worden aan het grondmecha 142

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 32