ddelburg: 'Over het advies zullen wij geen
arleg plegen met de regering. We maken
t rond, zeggen 'hier hebt U ons verslag'
gaan daarna op vakantie'.
74
Commissie Klaasesz krijgt van verschil-
ide kanten studiemateriaal aangeboden,
f jarbij is ook een rapport van de hoofd-
i jenieur-directeur van Provinciale Water-
3at in Zeeland, ir W. de Beijl. Deze heeft
t rekend dat verhoging en verzwaring van de
t staande zeedijken rondom de Ooster-
s heide (samen ongeveer 240 kilometer
I ïgte) zeker 18 tot 20 jaar in beslag zal
r men. Op Schouwen-Duiveland zetten
g meentebesturen zich rond de tafel om
s men alarmeringsplannen op te stellen die
i werking moeten treden bij gevaarlijke
s irmvloeden. Het waterschap Schouwen-
t iveland en de actiegroepen, verenigd in
f t comité SOS, komen publiekelijk met
e aar in botsing over de ernst van een
c getreden dijkval.
f dat een aantal speculatieve berichten in
k nten nog wat onrust hadden gezaaid komt
c Commissie Klaasesz op 1 maart 1974 met
h r advies aan de regering op tafel. Een-
s nmig beveelt de zeven man tellende ploeg
V? onafhankelijke deskundigen de volgende
Oi rssing aan. Leg in de monding van de
O Verschelde een poreuze (blokken)dam van
tij lijk karakter. Bouw daarachter vervolgens
ee stormvloedkering en sluit het Keeten en
he oostelijk deel van de zeearm af met
se ndaire dammen. Volgens de commissie
kan de poreuze dam voor het gehele
Oosterscheldebekken in eerste instantie 'een
redelijke veiligheid' bieden. Die wordt groter
(en gelijk aan volledige afsluiting) wanneer
later de stormvloedkering er eenmaal ligt. De
oplossing zal 1 miljard tot 1,6 miljard gulden
méér kosten dan de oorspronkelijke potdichte
dam. De deltawet behoeft bij uitvoering van
dit plan niet te worden gewijzigd. Het zout
watermilieu in de Oosterschelde kan voor een
belangrijk deel in stand blijven. Volgens
berekeningen in het rapport maken schelp
dierencultures een goede kans op voort
bestaan wanneer bij Yerseke een getijverschil
van 1,8 meter kan worden gehandhaafd.
Minister Westerterp noemt het advies 'het ei
van Klaasesz'. Klaasesz zelf zegt te beseffen
dat zijn commissie van de rijkswaterstaat erg
veel vergt. 'Ze werken daar nu al op - wat
ze zelf noemen - de grens van het technisch
kunnen. Ons voorstel gaat nog een stap
verder. We vragen rijkswaterstaat die grens
een stukje te overschrijden'.
De eerste reacties in het land zijn te vangen
onder de termen: sympathiek, positief, maar
toch wat gereserveerd. De voorstanders van
een open Oosterschelde zien het advies-
Klaasesz als hun 'eerste echte overwinning'.
'Zij die eerst naar de werkzaamheden in de
Oosterschelde en vervolgens naar hun voor
hoofd wezen, zij die ons voor Tupamaros
uitscholden en zij die te weinig fantasie
hadden, hebben ongelijk gekregen', schrijft
het blad 'De Gouden Delta' van de
Vereniging Milieuhygiëne Zeeland. Het
provinciaal bestuur van Zeeland wil de
zekerheid dat het Oosterscheldegebied in
1978 zal zijn beveiligd op een manier, zoals
in de deltawet beloofd. De visserij vraagt om
meer garanties. De Zeeuwse waterschappen
ontraden de minister uitvoering van het plan,
tenzij er nog een andere methode wordt
gevonden om in 1978 een gedegen veiligheid
te bieden. Lang niet alle 'belanghebbenden'
aan wie minister Westerterp binnen drie
maanden na verschijning een reactie vraagt
op het rapport-Klaasesz achten zich in staat
die te geven. Veel wordt namelijk afhankelijk
gesteld van het antwoord dat van rijkswater
staat moet komen op een serie belangrijke
vragen. Is de oplossing-Klaasesz technisch
uitvoerbaar? Welke graad van veiligheid biedt
ze in de eerste fase? Zijn de termijnen van
uitvoering die in het rapport staan aange
geven inderdaad haalbaar? Hoe groot zijn de
milieugaranties in zo'n gedempt getij? Wat
zijn de kosten van het geheel? Uitsluitend op
bevredigende verklaringen over al deze
137