ote gevolgen zal hebben voor de visstand p de Noordzee en zelfs op de Atlantische ceaan. seland heeft zijn eerste 'bewogen' osterscheldejaar achter de rug. >72 de moeizame ontwikkeling die de Ooster- heldekwestie doormaakt van conflict naar impromis is 1972 het jaar waarin de dis- ssie tussen voor- en tegenstanders van sluiting muurvast raakt. Komt bij dat de ijd over de toekomst van de Oosterschelde 9t meer op zichzelf staat. Ze wordt element i een proces, dat steeds sterkere accenten it op behoud van milieuwaarden, dat toe- r. mende kritiek levert op onbeperkte groei v n industriële activiteiten en consumptie, dat v rvuiling van water en lucht sterker dan ooit i de aandacht van een breed publiek brengt. F geest van de rapporten van de Club van F me wordt vaardig over Nederlandse p itici en opiniemakers. Het is ook het jaar v arin de eerste pogingen worden onder- n men om de natuur (schaarste aan goederen a ruimte, groen, open water) een 'prijs' te g ven in het economische systeem. In dat I. gzaam veranderende beeld op de toekomst v t Nederland in de westerse maatschappij k gt de Oosterschelde een functie als 'f oefobject' voor een maatschappelijke en p 'tieke krachtmeting. 1 '2 wordt ook het jaar, waarin vooral de a :evoerders voor een 'open Oosterschelde' e' deloos vindingrijk blijken als het erom g it bijna iedereen te dwingen om positie te k zen. Aan de ene kant verhardt dit het c nfliet heel duidelijk. Maar daar staat als v vrdeel tegenover dat weinigen het zich k men permitteren om te blijven zwijgen. Wie c wel doet, zich afsluit - zoals rijkswater- s at in deze dagen moet ervaren - n noeuvreert zichzelf in een zonder meer n .elige positie. Wanneer voorlichting van 1 lerstaat bij openbare debatten op congres- en in televisie-uitzendingen uitblijft is de actie al snel: 'Ze durven natuurlijk niet...', van de weinige momenten, waarop swaterstaat wel van repliek dient is wan- ■r directeur-generaal ir J. van de Kerk in uitvoerig artikel in het tijdschrift snbare uitgaven' antwoordt op een en-baten-analyse die dr Boelmans ienburg (Stichting Visserij) een jaar e er heeft gemaakt. Daarin heeft deze ferd dat een open Oosterschelde met dijksverhoging aanzienlijker goedkoper is dan afsluiting van de zeearm. Van de Kerk berekent dat er tussen beide oplossingen in kosten nagenoeg geen verschil is. 19 februari 1972: rijkswaterstaat besluit de drie sluitgaten in de Oosterscheldedam te dichten via betonblokken, af te werpen uit kabelbanen. □e actiegroep 'Oosterschelde Open' gaat scherp in het offensief. Overal waar kamer leden verschijnen, waar rijkswaterstaat activi teiten ontwikkelt die het werk in de Ooster- scheldemonding weer een fase verder brengen (aanbestedingen), wordt gedemonstreerd. De publiciteitsmolen draait op volle toeren: huis-aan-huis-folders, pamfletten, brochures. Wanneer PTT een deltapostzegel uitgeeft komt de actiegroep met een 'anti-sluitzegel' op de markt. In die meer en meer verhitte sfeer brengt rijkswaterstaat de (geruime tijd eerder toege zegde) tussentijdse rapportage uit over de stand van zaken: 'Het deltaplan in het licht van de laatste ontwikkelingen'. Een boek werkje, waarin wordt uiteengezet dat de keus die de Deltacommissie destijds heeft gemaakt - afsluiting van de zeegaten in het zuidwesten van het land - nog steeds ten volle wordt onderschreven. Ook en vooral waar het betreft de veruit gevaarlijkste van de zee armen, de Oosterschelde. Veel nadruk legt het rapport erop dat het deltaplan moet worden gezien als een 'onverbrekelijk geheel'. En wat het verschil in kosten betreft tussen afsluiten en open houden van de Oosterschelde: 'Het kostenaspect is niet altijd van doorslaggevende betekenis. Grote waarde dient te worden gehecht aan de factor veiligheid die niet altijd in geld is uit te drukken'. Over de milieubezwaren tegen afsluiting zegt het rapport: 'De afsluiting zal moeten worden begeleid met zorgvuldig ontworpen voorzieningen om eventuele nade lige invloeden van de ingreep op te vangen en natuurlijke waarden in hun ontwikkeling te stimuleren. De ervaringen, tot nu toe opge daan met waterbeheersing van het delta bekken, wettigen de verwachting dat voor dit probleem de juiste oplossing zal worden gevonden'. Vrijwel onmiddellijk nadat minister Drees zijn 'tussenbalans van het deltaplan' aan het parlement heeft aangeboden steekt een storm 131

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 21