Oosterschelde: van conflict tot compromis Dit is het verhaal van de maatschappelijke en politieke tegenwind die het deltaplan in zijn laatste fase van uitvoering - de afsluiting van de negen kilometer brede Oosterschelde- monding - te verduren kreeg. De deltapro jecten in het Veerse Gat, de Grevelingen, het Volkerak, het Haringvliet, het Brouwershavense Gat: stuk voor stuk waren het karweien waarbij het vooral ging om de technische prestatie. Op een enkele tegenslag na ver liepen ze vlekkeloos. Met de ervaring, opgedaan bij de ene operatie deden rijks waterstaat en de aannemers een volgende keer hun voordeel. De afsluiting van de Ooster schelde was voor het laatst bewaard, doodeenvoudig omdat het om het grootste, ingewikkeldste en meest riskante onderdeel van het deltaplan ging. In de aanloop naar dit sluitstuk van de hele onderneming leek het erop dat het allemaal haast even routinematig zou gaan. Maar dat pakte anders uit. De Oosterschelde-afsluiting raakte op de grens van de jaren 1960-70 steeds minder een zaak van uitsluitend technici en steeds meer een voorwerp, waaraan een geheel nieuwe ont wikkeling in denken, maatschappelijk handelen en politiek bedrijven werd getoetst. Een periode van systematisch (en dus vaak rechtlijnig) doorredeneren langs een tiental jaren tevoren uitgezette lijnen voor het totaalplan, naderde zijn eind. Voorzichtige kritiek op het project, aanvankelijk van de kant van enkelingen, groeide uit tot agressieve tegenstand, veranderde gaandeweg in serieuze twijfel aan de doelstelling ervan en kreeg tenslotte het karakter van sterke politieke druk. In die sfeer ontwikkelde het eerst wat onderschatte briesje onderweg naar de volledige afsluiting van de Oosterschelde zich tot een zo serieuze handicap, dat de koers van het beleid moest worden verlegd. De route naar vrijwel volledige veiligheid tegen stormvloeden in het zuidwesten van Neder land bleek er niet langer een van de rechte lijn tussen twee punten. Het was een lijn geworden met mogelijkheden voor afwij kingen naar belangen die tot dan toe veel minder hadden meegespeeld: bijvoorbeeld naar behoud van natuur- en landschapsbe scherming, naar gewijzigde milieuwaarden. Gevolg van de extra aandacht in die rich tingen: een compromis in de vorm van een doorlaatbare dam. Veel duurder, aanzienlijk later klaar, nóg ingewikkelder om te bouwen, maar wèl met het voordeel dat aan een reeks in omvang en aantal groeiende bezwaren wa; tegemoet gekomen. Alleen, dat compromis kwam pas op tafel op het hoogtepunt van eer ernstig conflict tussen partijen die alle het beste met de toekomst van de Oosterschelde op het oog hadden. Meer dan tien jaar hebben voorstanders van een geheel open Oosterschelde met ver hoging van de bestaande dijken in hun opvattingen haaks gestaan tegenover de verdedigers van de grondgedachte in het deltaplan: de veiligheid voor het achter liggende gebied is het best te bereiken via afsluiting van de zeegaten, via rigoureuze verkorting van de kust. Al die tijd had het er ook de schijn van, dat er alleen die twee mogelijkheden waren. En dus polariseerden de partijen in het conflict erop los. Reeksen congressen, conferenties, studiedagen, sym posia, protest-acties, open brieven, pam fletten, demonstraties, debatten in Zeelands provinciale staten en in 's lands parlement zijn in die periode besteed aan de tweespalt over de Oosterschelde. Lange tijd stond bij al die gelegenheden de uitkomst tevoren va: L Het resultaat van al dat gecamoufleerde en openlijke rumoer was vaak alleen maar dat ce standpunten zich nog verder verhardden. Pa; toen er zicht kwam op een tussenoplossing en de politieke wil aanwezig bleek om daaraan een hoge prioriteit te geven werd d sfeer op het kruispunt van de wegen milder en konden de obstakels in de verhitte Oosterschelde-oorlog worden geslecht. 1967 Voor een eerste serieuze poging om misverstanden uit de weg te ruimen, goede bedoelingen van weerskanten te onder strepen en de zaak waar het tenslotte allemaal om draaide ('het beste voor de 126

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 16