Het toekomstige beheer van de stormvloedkering Het toekomstige beheer van de stormvloed kering in de Oosterschelde moet erop ge richt zijn maximaal te realiseren wat met de kering wordt beoogd: veiligheid tegen storm vloeden en behoud - zoveel mogelijk - van het getijdesysteem. Dit betekent dat de storm vloedkering het grootste deel van de tijd open staat om de getijbeweging op het Oos- terscheldebekken toe te laten. Men zal tot sluiting van de kering overgaan bij een op tredende of verwachte storm die gepaard gaat met een waterstand die de veiligheid van het aan de Oosterschelde grenzende gebied bedreigt. De studie naar het beheer van de stormvloed kering moet in de eerste plaats op het moment dat de stormvloedkering in bedrijf komt aan de beheerder een draaiboek verschaffen, waarin staat aangegeven wanneer en op welke wijze gesloten moet worden. Echter, de wijze van sluiten en de condities waaronder tot sluiten wordt overgegaan zijn ook al van groot belang voor het ontwerp van de storm vloedkering. Het moet voor het ontwerp onder meer bekend zijn wat het maximale verval is tijdens en na het sluiten, en dit hangt nauw samen met de te volgen sluitingsmethode. Sluiting op de laagwaterkentering bijvoorbeeld stelt geen hoge eisen aan de bewegingswer- <en van de schuiven omdat de stroomsnel- ïeden tijdens het sluiten gering zijn; het evert echter wel een groot verval over de .ering in gesloten toestand. Men kan ook vachten met sluiten totdat de buitenwater- tand een zeker peil heeft bereikt, bijvoor- eeld het grenspeil. De binnenwaterstand olgt de buitenwaterstand dan, zij het enigs- ins vertraagd en gedempt. Bij het sluiten uilen in dat geval aanzienlijke stroomsnel- heden door de kering optreden, wat hoge eisen stelt aan de bewegingswerken van de schuiven. Het verval in gesloten toestand is echter kleiner. De sluitingsmethoden die men kiest, hebben ieder hun uitwerking op de veiligheid, het milieu, de waterhuishouding, de beperking van de scheepvaart en op de stormvloed kering zelf. Om tot een juiste keuze van sluitingsmethoden te komen wordt door de Rijkswaterstaat in samenwerking met de Rand Corporation uit Santa Monica (V.S.) een beleidanalyse uitgevoerd waarin de conse quenties van de keuze van bepaalde metho den systematisch worden verkend. In dit BARCON (van Barrier Controlj-studie- project worden alle situaties onder de loupe genomen waarin met de schuiven van de stormvloedkering wordt gemanipuleerd. Er worden vier categorieën van situaties onder scheiden: sluiten vanwege stormvloeden; sluiten om veiligheidsredenen zonder drei gende stormvloed; sluiten bij milieurampen op zee, en manipulaties met de kering in ver band met de milieukwaliteit en de morfologie. In de eerste twee gevallen is de reden tot actie de veiligheid, hetzij omdat er een storm vloed optreedt of wordt verwacht die gevaar oplevert voor het aan de Oosterschelde gren zende gebied, hetzij bij gebleken beschadi ging van onderdelen van de stormvloedkering, zoals de bodembescherming, na beschadiging aan dijken, na oever- en dijkvallen en der gelijke meer. In de laatste gevallen is de reden tot actie het milieu. Het kan dan gaan om milieurampen op zee, waarvan men het milieu in de Oosterschelde wil vrijwaren of om een meer actieve vorm van milieubeheer, zoals in het laatstgenoemde geval. Door op 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 31