Het toekomstige beheer van
de stormvloedkering
Het toekomstige beheer van de stormvloed
kering in de Oosterschelde moet erop ge
richt zijn maximaal te realiseren wat met de
kering wordt beoogd: veiligheid tegen storm
vloeden en behoud - zoveel mogelijk - van
het getijdesysteem. Dit betekent dat de storm
vloedkering het grootste deel van de tijd
open staat om de getijbeweging op het Oos-
terscheldebekken toe te laten. Men zal tot
sluiting van de kering overgaan bij een op
tredende of verwachte storm die gepaard gaat
met een waterstand die de veiligheid van het
aan de Oosterschelde grenzende gebied
bedreigt.
De studie naar het beheer van de stormvloed
kering moet in de eerste plaats op het moment
dat de stormvloedkering in bedrijf komt aan
de beheerder een draaiboek verschaffen,
waarin staat aangegeven wanneer en op welke
wijze gesloten moet worden. Echter, de wijze
van sluiten en de condities waaronder tot
sluiten wordt overgegaan zijn ook al van
groot belang voor het ontwerp van de storm
vloedkering. Het moet voor het ontwerp onder
meer bekend zijn wat het maximale verval is
tijdens en na het sluiten, en dit hangt nauw
samen met de te volgen sluitingsmethode.
Sluiting op de laagwaterkentering bijvoorbeeld
stelt geen hoge eisen aan de bewegingswer-
<en van de schuiven omdat de stroomsnel-
ïeden tijdens het sluiten gering zijn; het
evert echter wel een groot verval over de
.ering in gesloten toestand. Men kan ook
vachten met sluiten totdat de buitenwater-
tand een zeker peil heeft bereikt, bijvoor-
eeld het grenspeil. De binnenwaterstand
olgt de buitenwaterstand dan, zij het enigs-
ins vertraagd en gedempt. Bij het sluiten
uilen in dat geval aanzienlijke stroomsnel-
heden door de kering optreden, wat hoge
eisen stelt aan de bewegingswerken van de
schuiven. Het verval in gesloten toestand is
echter kleiner.
De sluitingsmethoden die men kiest, hebben
ieder hun uitwerking op de veiligheid, het
milieu, de waterhuishouding, de beperking
van de scheepvaart en op de stormvloed
kering zelf. Om tot een juiste keuze van
sluitingsmethoden te komen wordt door de
Rijkswaterstaat in samenwerking met de
Rand Corporation uit Santa Monica (V.S.) een
beleidanalyse uitgevoerd waarin de conse
quenties van de keuze van bepaalde metho
den systematisch worden verkend.
In dit BARCON (van Barrier Controlj-studie-
project worden alle situaties onder de loupe
genomen waarin met de schuiven van de
stormvloedkering wordt gemanipuleerd. Er
worden vier categorieën van situaties onder
scheiden: sluiten vanwege stormvloeden;
sluiten om veiligheidsredenen zonder drei
gende stormvloed; sluiten bij milieurampen
op zee, en manipulaties met de kering in ver
band met de milieukwaliteit en de morfologie.
In de eerste twee gevallen is de reden tot
actie de veiligheid, hetzij omdat er een storm
vloed optreedt of wordt verwacht die gevaar
oplevert voor het aan de Oosterschelde gren
zende gebied, hetzij bij gebleken beschadi
ging van onderdelen van de stormvloedkering,
zoals de bodembescherming, na beschadiging
aan dijken, na oever- en dijkvallen en der
gelijke meer. In de laatste gevallen is de
reden tot actie het milieu. Het kan dan gaan
om milieurampen op zee, waarvan men het
milieu in de Oosterschelde wil vrijwaren of om
een meer actieve vorm van milieubeheer,
zoals in het laatstgenoemde geval. Door op
29