De bedoeling van de foutenboommethode is dus, van alle oorzaken ofwel basisgebeurte nissen die tot functieverlies aanleiding kunnen geven, de kans van optreden te schatten. Daaruit kan dan weer de kans op functie verlies voor het gehele systeem bepaald worden. Er moet ook rekening mee worden gehouden dat het functieverlies als gevolg van een bepaalde, op zichzelf misschien on beduidende oorzaak door cumulatieve effecten met de tijd kan toenemen. Om volgens deze weg uiteindelijk op betrouw bare wijze de faalkans van het gehele systeem te kunnen bepalen, dient wel aan enkele voorwaarden te zijn voldaan. Men dient over een volledig ontwerp te beschikken. De onderdelen, hun materiaal kwaliteit, afmetingen, fabricagemethode, bediening, onderhoud, uitwendige omstandig heden zoals belastingen en spreidingen dienen volledig bekend te zijn. Ook de verzameling componenten die in de analyse worden be schouwd dient volledig te zijn, dus het totaal aan componenten dient het beschouwde systeem volledig op te leveren. Tenslotte dienen de kansen op het optreden van de interne zowel als de externe basis-gebeurte nissen bekend te zijn. Aangezien tijdens de studie nog niet aan alle genoemde voorwaarden voldaan kon worden, bleek het niet mogelijk via een foutenboom voor de stormvloedkering aan te geven hoe de kritieke paden lopen die tot falen kunnen leiden. Daarom is tenslotte een beperktere probleem stelling geformuleerd, en wel: Beschouw en zo mogelijk bepaal de kansen op functie verlies (afhankelijk van de verschillende grootten van functieverlies) van de gesloten stormvloedkering onder getij-, golf- en wind belasting. Geen rekening wordt gehouden met andere factoren zoals beheer, lange termijneffecten, stakingen, communicatie storingen, schadevaringen, aardbevingen etc. welke pas in een volgende onderzoekfase kunnen worden ingebracht'. Deze probleemstelling beperkt zich in hoofd zaak tot een beschouwing van een geavan ceerde ontwerpfilosofie die een hulpmiddel kan zijn bij het ontwerpen van een verant woorde, veilige en economische constructie van de kering. Een verantwoord ontwerp is het ontwerp van een constructie waarvan de kans op falen voldoende klein is en waarbin nen zo'n onderlinge afstemming van de com ponenten is bereikt dat een eventuele plaat selijke beschadiging geen rampzalige gevol gen heeft voor de rest van de kering en voor de functie ervan. Het ontwerpen van een waterkerende con structie komt hoofdzakelijk neer op het zodanig dimensioneren van de componenten dat zij een bepaalde belasting kunnen weer staan. Door middel van statische of desnoods dynamische berekeningen worden de krachten in de constructie bepaald. Voor een beoor deling van de veiligheid van de constructie De Haringvlietsluizen als waterkering 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 9