werk als geheel werd hier overigens niet nadelig door beïnvloed. Het afwerken van de dijk nam het gehele werkseizoen 1976 in beslag, waarna het werk op 5 januari 1977 kon worden opgeleverd. Het ontwerp van de thans gereedgekomen dijkwerken is tot stand gekomen in zeer nauw overleg met de Stichting Natuur en Milieu, de Rijksdienst voor de Monumentenzorg, de Rijksdienst voor de Landinrichting, Staats bosbeheer, de Provinciale Planologische Dienst, de Plaatselijke Commissie voor de ruilverkaveling en de aanliggende gemeenten. Dit leidde ertoe dat bijvoorbeeld de uit een oogpunt van landschaps- en natuurbehoud waardevolle binnendijkse oude dijkputten tussen Nes en Wierum en het onder meer rond het wiel bij Paesens sterk slingerende dijktracé behouden konden blijven. In verband met de karakteristieke dijkbe- bouwingen te Moddergat en Paesens en de nauwe wegdoorgang om de kerk te Wierum werd het ontwerp van de nieuwe situatie al daar in nauw overleg met Monumentenzorg en de gemeenten Oost- en Westdongeradeel tot stand gebracht. Het belangrijkste uitgangs punt was hier dat de binding van de bebou wing met de zeedijk ook in de nieuwe situatie visueel zoveel mogelijk aanwezig dient te blijven. Veel aandacht kreeg in het ontwerp de nauwe doorgang om de kerk te Wierum met zijn naar zee uitgestulpte dijk. Hoewel te Wierum de belangen van de gemeente West dongeradeel en Monumentenzorg niet geheel parallel liepen, kon door de bouw van een keermuur met aanliggende trottoirs een voor beide partijen aanvaardbaar alternatief worden verkregen. Deze keermuur staat buiten het theoretisch profiel van het dijklichaam, en is dus uitsluitend aangebracht uit een oogpunt van behoud van de historisch gegroeide situatie. De uit te voeren werken bestonden hoofd zakelijk uit het verhogen en naar de zeezijde verzwaren van de bestaande zeedijk over een lengte van 7,7 km. Het hiervoor benodigde zand werd uit de Waddenzee gewonnen. De oude zeedijk lag met zijn kruin op N.A.P. 6,30 m; de nieuwe heeft naar gelang van de verwachte golfaanval en de verwachte zakking van de ondergrond in de komende jaren als gevolg van de ophoging, bij aanleg een kruin hoogte gekregen van N.A.P. 8,30 m tot N.A.P. 8,80 m. De dijkverhoging is gebaseerd op een ont- werp-stormvloedpeil van N.A.P. 5,35 m. De hoogst bekende stormvloed viel voor in Nieuwe situatie te Wierum, gezien vanuit de kerktoren in westelijke richting 50

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 52