Tabel 2
Relevantie voor besluitvorming
Aspect
Ja Hoe Toelichting
1. Techniek
2. Veiligheid
3. Milieu
4. Morfologie
5. Waterhuishouding X
6. Visserij X
7. Overige effecten
8. Financieel-economische aspecten en
werkgelegenheid X
X geen verschillen in de problematiek/
wel extra kosten
X marginale verschillen
X niet kwantificeerbare effecten op lange
termijn
X marginale verschillen
Tabel 3
Gehanteerde criteria van toekenning van de rangorde
Criteria
gunstig
- behoud zoute karakter schorren
X
- groter aantal planten en dieren
X
- groter oppervlak schorren en (inter)getijdegebied
X
- kleinere onzekerheid
X
- grotere mengcapaciteit op het bekken
X
- grotere wateruitwisseling met Noordzee
X
- zoutgehalte Oosterschelde groter dan 15 gr CI-/I
X
- keuzevrijheid Grevelingen zout of zoet
X
- lagere kosten
X
- grotere werkgelegenheid
X
N.B. Sommige van de genoemde criteria kunnen strijdig met elkaar zijn, zoals bijvoorbeeld
behoud zoute karakter schorren en toename aantal planten en dieren bij verzoeting
van de schorren.
In deze matrix is door codering een waar
dering en voorkeur aangegeven volgens de
criteria van tabel 3.
Uit de samenvoeging en onderlinge afstem
ming van alle gegevens, overwegingen en
criteria, kwam tenslotte een overzichtsmatrix
tot stand, die als tabel 4 op de pagina hier
naast is weergegeven. Daarin worden de
voor- en nadelen die elk der varianten biedt
voor het milieu, de waterhuishouding, de
visserij, de financien en de economie, zowel
in woorden als in kleuren - hier helaas alleen
arceringen - tot uitdrukking gebracht. Een
waarde-oordeel wordt daarmee nog steeds
niet gegeven. Dat komt pas tot stand wanneer
men het element 'belang' introduceert. Wegen
de kosten zwaarder dan het milieubehoud, of
juist andersom? Of moet men het grootste
aantal belangen dienen dat tegelijk gediend
kan worden?
AA
De werkgroep heeft, behoudens de ver
tegenwoordiger van het departement van
Financiën, geadviseerd te kiezen voor
variant 2: een doorstroomprofiel van
14 000 m2 (plus reserve) en een gemiddeld
getijverschil te Yerseke van 2,70 m. Naar
haar oordeel wordt bij deze variant een
redelijk evenwicht gevonden tussen de meer
kosten en de te behalen voordelen, namelijk
een vermindering van de risico's voor het
milieu en de visserij.
De vertegenwoordigers van de departe
menten van Financiën en Verkeer en Water
staat hebben hierbij evenwel aangetekend,
dat vergroting van de doorlaatopening een
verdere verfijning betekent van een naar hun
mening alleszins aanvaardbare oplossing en
dat het hun niet verantwoord lijkt hiervoor
extra middelen uit te trekken.