omdat het elementenmodel, anders dan het stavenmodel, ook vervormingen door schuit- spanning in rekening brengt. Verder is ge bleken dat de vervormingen door het ele mentenmodel beter werden berekend dan door het stavenmodel. Dynamische belastings- en sterktebere keningen De statische-belastingsberekening diende min of meer als vingeroefening voor de dynami- sche-belastings- en sterkteberekeningen. Daarbij werden, behalve de statische belas tingen, ook de belastingen als gevolg van golven en scheepsbewegingen in rekening gebracht. Deze berekeningen waren nodig omdat bij het begin van de beproevingen besloten was geen elastisch gelijkvormig model te vervaardigen, maar een stijf model. Vervormingen door belasting kunnen in zo'n model niet op schaal gemeten worden, reden waarom de modelbeproevingen met dynami sche berekeningen moesten worden aange vuld. De dynamische golfbelastingen zijn berekend met de golfdiffractiemethode. Deze methode kan worden toegepast wanneer de golfbelasting lineair varieert met de golfhoog te. Ze heeft onder meer het voordeel dat ook het terugkaatsingseffect van dicht bij elkaar gelegen wanden in rekening wordt gebracht. Het Nederlands Scheepsbouwkundig Proef station beschikt voor deze berekeningen over een eigen computerprogramma. Voor de be rekeningen worden de gedeelten van het schip en de put/kuip-combinatie die zich in het water bevinden verdeeld in een aantal vlakke elementen, die men facetten noemt. Elk facet bevat een bron, voorlopig van onbe kende sterkte. Het diffractie-programma berekent - met als uitgangspunt het golfveld en de geometrie van scheeps- en puthuid - de bronnen-verdeling. Daarmee wordt de potentiaalstroming rond schip en put gedefinieerd en hieruit kunnen scheepsbewegingen, golfdrukken, de grootte van de in rekening te brengen toegevoegde massa en de dempingscoëfficienten worden bepaald. De traagheidskrachten worden uit de scheepsbewegingen berekend. Alle hydro- dynamische krachten moeten worden onder scheiden in in-fase- en uit-fase-componenten; ze worden omgerekend in knooppuntbelas tingen, die als invoer dienen voor nieuwe series berekeningen met het stavenmodel. De berekeningen zijn uitgevoerd voor kop- golven (180°), schuin inkomende golven (150°) en dwars inkomende golven (90°), elk bij tien frequenties. Bij de bepaling van de ideële spanningen werd de fasehoek in rekening gebracht. De resultaten van de dynamische-belastings- berekeningen konden op enkele plaatsen in het fysische model worden gecontroleerd. De golfdrukken konden worden gemeten met behulp van drukdozen die op een aantal plaat sen in het model werden ingebouwd. Boven dien werd het model na afloop van de proeven onder uitvoeringscondities in het midden van het fysische model in twee delen gesplitst. De delen werden door middel van een 6-com- ponentenopnemer weer aan elkaar verbonden. Nu konden de drie krachten en de drie momenten in de beschouwde doorsnede onder diverse dynamische belastingen van het schip worden geregistreerd. Over het algemeen werd een goede overeenstemming met de resultaten van het diffractieprogramma verkregen, met name voor de recht inkomende golven. Dit resultaat heeft het vertrouwen in de uitkomsten van de berekeningen van de spanningen ten gevolge van dynamische be lastingen in andere punten van de scheeps- constructie versterkt. Voor het grootste en kostbaarste stuk gereed schap dat nodig was voor de realisering van de constructie 'pijlers op putten', is een ont werp gemaakt met velerlei verdiensten. Hoe knap het voorontwerp was, blijkt uit het ge ringe aantal wijzigingen dat ingevolge onder zoek en berekeningen naderhand nog nood zakelijk bleek. De hoeveelheid werk die door alle partijen in de periode van onderzoek is verricht, is enorm geweest. Alleen al de rapportage van het Nederlands Scheepsbouwkundig Proef station omvat 7 dikke delen. De toepassing van de diffractie-methode voor de berekening van de dynamische belastingen op het qua vorm gecompliceerde hefschip is een gedurf de en zeer arbeidsintensieve onderneming gebleken. De uitgebreide rekenpartij met twee verschil lende rekenmodellen en het zorgvuldig opge zette en uitgevoerde onderzoek aan het fysi sche model hebben aangetoond dat het schip het gestelde takenpakket betrouwbaar zou hebben kunnen uitvoeren. 28

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 30