een bevroren golfdal onder 210 voorts uit
de ankerlijnkrachten en de krachten in de
buffers tussen schip en put/kuip-combinatie
Ten behoeve van de berekening werd het
schip geschematiseerd tot een stavenmodel.
Alle hierboven genoemde belastingen werden
in de knooppunten ingevoerd. Het schip werd
in één punt vastgehouden, waarbij veel zorg
bleek te moeten worden besteed aan het in
evenwicht houden van de belastingen. Een
grote hoeveelheid werk was nodig voor de
bepaling van de gewichtsverdeling en de
hydrostatische belasting op de scheepshuid,
die als uitgangspunt dienden voor de bere
kening van de buigendmoment- en dwars
krachtenverdeling, en de vervormingen en
spanningen in de knooppunten van het staven
model.
Naast het vrij grove driedimensionale staven
model van 88 elementen dat door het Neder
lands Scheepsbouwkundig Proefstation is
gehanteerd bij de statische en de dynamische
berekeningen, is door de Rijkswaterstaat, in
samenwerking met het Bureau voor Scheeps
bouw, een veel fijner verdeeld elementen
model ontwikkeld voor een statische bere
kening bij 100% last. Dit model was opgebouwd
uit 2200 schijfelementen, gecombineerd met
200 trek- en buigstaven. Het aantal vrijheids
graden bedroeg 4934, de bandbreedte 180.
De berekende ideële spanningen konden
worden vergeleken met de resultaten van het
stavenmodel; ze gaven een bevredigende
overeenkomst te zien. De gigantische hoeveel
heid werk die moest worden verzet bij het
gereedmaken van de invoer is goedgemaakt,
doordat op tenminste één punt een nog
onontdekte zwakke plaats werd onderkend.
27