Fig. 6. Aanzichten en doorsne
den van de nieuwe pijler voor
de Roompot
zoveel mogelijk zeewaarts worden gesitueerd,
want dan steekt de pijler zo weinig mogelijk
vóór de gesloten schuif uit. Ook de pijler
lengte achter de schuif moet zo kort mogelijk
zijn, teneinde de dwarsbelastingen te beperken
waneer er een schuif weigert of er golven
overslaan.
Dit heeft geleid tot een aangepast pijler-
ontwerp. De lengte van de pijler op de water
lijn is teruggebracht van 35 m tot 22 m.
Verdere ontwikkelingen in het ontwerp
Sinds juni 1976 is veel aandacht besteed aan
het analyseren van de risico's in verband met
de stormvloedkering, zowel in de bouw- als
in de eindfase op het gebied van tijd, geld
en veiligheid van het uitvoerend personeel.
De risico's in de bouwfase concentreren zich
op het werk in de sluitgaten en meer met
name het plaatsen van de putten en het
maken van de verbinding tussen put en pijler
binnen de droog te zetten kuip. Het maken
van één complete put-pijlercombinatie duurt
totaal ongeveer 3 maanden.
Een groot deel van de handelingen in deze
periode is stormgevoelig, zodat verwacht mag
worden dat met name in de wintermaanden
een onregelmatig en moeilijk te plannen
werkpatroon zal ontstaan. Een belangrijke
verbetering in dit opzicht kan worden bereikt
waneer men put-pijlerverbinding niet in de
sluitgaten maakt, maar een complete put met
pijler en al aanvoert en plaatst. Het plaatsen
van de reeds op de put gemonteerde pijler is
eveneens stormgevoelig, maar vergt slechts
2 a 3 dagen. De verdere afwerking, die 1 a 2
weken is beslag neemt, is minder weer-
gevoelig.
Het transport van deze elementen vindt plaats
met behulp van een hefschip met beweegbare
poten. De pijler wordt niet meer, zoals de
putten, in de grond gecutterd, maar in een
van te voren gebaggerd en van een fundatie-
bed voorzien cunet geplaatst. Hierbij worden
de poten van het hefschip aan de grond
gezet, waardoor het een hefeiland wordt en
minder gevoelig is voor golf- en stroomaanval.
De van een voetplaat voorziene onderbouw
van de pijler wordt in zijn geheel aangestort
met grofkorrelig, grondmechanisch hoog
waardig materiaal dat bovendien wordt
verdicht. Zo ontstaat de drempel. Onder in
deze drempel ligt op de voetplaat een verval-
spreider, die tevens voor de afdichting zorgt.
Door het ontbreken van de kuipen is de
belasting op deze elementen nog maar
ongeveer 25 van die bij het ontwerp met
'pijlers op putten'.
De risico's worden hierdoor tijdens de bouw
beperkt. Vooral de veiligheid van het uitvoe
rend personeel is sterk vergroot, omdat niet
meer op 25 m beneden de waterspiegel in de
drooggezette kuip behoeft te worden
gewerkt.
Ook in de tijdplanning worden met deze
werkwijze aanzienlijke winsten geboekt.
Doordat het aantal handelingen in de sluit
gaten sterk is beperkt kunnen per jaar nu
30 elementen worden geplaatst in plaats van
voorheen 18. De uitvoeringsduur van dit
onderdeel is daarmee van 5 jaar terugge
bracht tot 3 jaar. Mede hierdoor kan de
kering, ondanks de wat langere voorbe
reidingstijd, in 1985 gereed zijn. Het nieuwe
pijlerontwerp is in sterkere mate afgestemd
op het werken in de aan golfaanval bloot
gestelde getijdemonding van de Ooster-
schelde. De uitvoering bergt minder risico's in
zich met betrekking tot het tijd- en kosten
aspect, maar ook voor het uitvoerend perso-
seel. De betrouwbaarheid van de kering, die
voornamelijk afhangt van de drempel, wordt
onverminderd verzekerd geacht.
15